1. עמדות נגד חינוך ביתי

עמוד:31

31 הדברים נחשפים בעבודת המחקר של הלר-דגני ( 2003 ) , ובה מתואר דיון שנערך בהנהלת משרד החינוך בשנת 1995 . הדיון נסב על המלצות ועדה בראשות פרופ’ דוד גורדון, שקראה למשרד החינוך לשקול קביעת מדיניות לחינוך הביתי . דבריו של אחד המשתתפים בדיון עוסקים בנושאים פדגוגיים אך מובלעת בהם אמירה מערכתית : “אם אני מדבר על רוח החוק, אני לא מדבר על סעיפים בחוק, [ אלא ] אני בא ואומר : משרד החינוך והתרבות הוא זה שקובע את הנושא הזה של תוכנֵ י הלימוד, איפה הוא יִלְמד ומי יְלַמד אותו ומה יְלַמדו אותו . לכן אני התנגדתי לנושא הזה של חינוך ביתי” . במילים אחרות, הכרה בחינוך הביתי תגרום לכך שמשרד החינוך יאבד את שליטתו הבלעדית בתוכנית הלימודים . בעניין החִבְרוּת נטען באותו דיון : " [ בחינוך ביתי ] קיימת סכנה של יצירת טיפוסים סגורים, מבודדים, אינדיבידואליסטים, אגוצנטריים ושונאי זולתם . [ . . . ] תחת כנפי חינוך ביתי יכולות להתפתח מגמות פונדמנטליסטיות, אנרכיסטיות ומסוכנות אחרות” . כלומר, בכירי משרד החינוך חששו שהחינוך הביתי יפגע בסדר החברתי, וביכולתו של משרד החינוך לשמרו . 3 1 הפחד מהורים “אחרים” טענות נוספות כנגד חינוך ביתי קשורות בהורים הנתפסים כיוצאים מהכלל . על דעת הרוב המוחלט נהוג ומקובל לשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר ; והינֵה קמים בודדים, פורשים מהציבור ומתנהגים אחרת . הלר-דגני ( 2007 ) מונה במחקרה את הטענות המופנות כלפי הורים בחינוך הביתי : הם אנשים אליטיסטים מתבדלים, המבקשים להרחיק את ילדיהם ממפגש עם ילדי כלל הציבור ; ברקע “המימוש” העצמי של ההורים מסתתר גבר המדכא את אשתו, מונע ממנה לפתח קריירה ומותיר אותה אחראית על משק הבית ועל חינוך הילדים ; וההורים מזניחים את ילדיהם, לעיתים שלא במודע, בכך שהם מונעים מהם ליהנות מפירות ההשכלה והקִדְמה . מקורות גרטל, ג’ ( 2015 ) . בית או ספר – חינוך ממלכתי כנגד חינוך הורים . רמת גן : הצוות הדידקטי . [ ספר הסוקר את התפתחות חינוך החובה מטעם המדינה ואת דחיקת ההורים מתפקידם כמחנכים ] הלר-דגני, ח’ ( 2003 ) . חינוך ביתי בישראל – התחלות . תל אביב : רמות . [ ספר המבוסס על מחקר לתואר שלישי, שסקר בכלים איכותניים משפחות בחינוך ביתי בישראל ] הלר-דגני, ח’ ( 2007 ) . חינוך ביתי בישראל – שיח של התנגדות . בתוך : פ’ פרי ( עורכת ) . חינוך בחברה רבת תרבויות ( עמ’ 235 - 258 ) . ירושלים : כרמל . [ מאמר על המתח שבין המצדדים בחינוך ביתי בישראל לבין המתנגדים לו ] : Fichte, J . G . ) 1808, [ 1922 ] ( . Addresses to the German Nation . Chicago and London תרגום הציטוט לעברית : ג . ג . 139 . The open court publishing company . p [ מניפסט שכתב פיכטה על ההתעוררות הלאומית והצורך בחינוך לאומי בגרמניה ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר