מבוא: מקורות תנועות הנוער במפנה המאות

עמוד:12

12 | תנועות הנוער בישראל : ייחודיות חינוכית בת מאה אולם בכולם בולטת ההתאמה למאפיינים הייחודיים של החינוך התנועתי . ממצאים אלה מושווים במאמר לממצאי סקר הטיולים בתנועות הנוער שנערך בשנת 2015 . מהסקירה וההשוואה עולה כי הרגולציה של משרד החינוך מקשה על תנועות הנוער לשמר בטיולים את מאפייני החינוך התנועתי, וחלק מסוגי הטיולים התנועתיים איבדו את ייחודם . שלומית קרן סוקרת במאמרה, "שינויים במסלול השירות הצבאי בנח"ל של חברים בגרעיני תנועות הנוער מראשית שנות השמונים", שינויים שחלו עם הזמן במסלול השירות הצבאי בנח"ל . בעבר ליעד של הגשמה בהתיישבות באמצעות גרעיני הנח"ל היה מקום בולט בתוכנית החינוכית של השכבות הבוגרות בתנועות הנוער . אולם השינוי שחל ביעדי ההגשמה של התנועות, השפיע גם על מסלול השירות בנח"ל . מסלול זה אינו מתאפיין עוד בהגשמה בהתיישבות, אלא בפעילות קהילתית חינוכית . החלוקה הבלתי - יעילה בין הפרקים הצבאיים לפרקים האזרחיים בשירות הוחלפה בחלוקה בין מסלול שירות צבאי משמעותי ורצוף לבין פרק אזרחי . הדבר סייע לנח"ל להתאים את עצמו למציאות החדשה, ובד בבד לשמור על החיוניוּת של גרעיני התנועות במהלך השירות הצבאי . השער הרביעי בספר, מקרי בוחן , מוקדש למקרי בוחן תנועתיים ספציפיים . בשער זה מוצגות סקירות היסטוריות ( של העשורים האחרונים ) שכתבו בעלי תפקידים בארגונים המתוארים בסקירות . שלומית רונן ליבנה סוקרת במאמרה, "מועצת תנועות הנוער : הובלת תוכניות ומיזמים של תנועות הנוער – תהליך של הכרה ושיתופי פעולה", את תהליך ההתפתחות של מועצת תנועות הנוער ( מת"ן ) . המועצה הוקמה בשנת ,1974 ובתחילת דרכה נתפסה כגוף שמטרתו העיקרית היא לנהל משא ומתן עם משרד החינוך ולהשיג תקציבים לפעילות של תנועות הנוער . תהליך שנמשך שני עשורים הביא למיצובה של מת"ן כגוף מקצועי מוביל . נוסף על מיזמים בהובלת מת"ן הצמיח שיתוף הפעולה בין התנועות גם מיזמים שמקורם בשטח ושותפויות בין התנועות . חגית הכהן סוקרת במאמרה, "ייסודה של תנועת הנוער אריאל והתפתחות מגמותיה הארגוניות והרעיוניות בשנים 1980 - 5102", את ייסודה והתפתחותה של תנועת הנוער אריאל . אף שהרקע להקמת אריאל היה אידאולוגי, בשנים הראשונות לקיומה מייסדיה חשו רצון עז לשוב ולהתאחד עם תנועת בני עקיבא . שאיפה זו בלמה את התפתחות התנועה והבשלתה הרעיונית . עם השנים התעצבה דרכה האידאולוגית הייחודית, הוצעו אידאלים חדשים והצטמצם הפער בין האידאל לבין יישומו .

מכון מופ"ת

מועצת תנועות הנוער בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר