מבוא: מקורות תנועות הנוער במפנה המאות

עמוד:11

מבוא - מקורות תנועות הנוער במפנה המאות | ניר מיכאלי, גיל גרטל | 11 במאמר החותם את השער הזה, "פדגוגיה בלתי - פורמלית של חירום : עשרים שנות פעילות של תנועות הנוער במצבי חירום", אדם הישראלי סוקר את פעילותן של מועצת תנועות הנוער ( מת"ן ) ושל חלק מתנועות הנוער בשנת 1999 במחנה הפליטים שהוקם בקוסובו במהלך מלחמת האזרחים ביוגוסלביה . בשנים מאוחרות יותר דפוס הפעולה שהתגבש בקוסובו, היה "מודל לחיקוי" לפעילות התנועות במצבי חירום ( בארץ ומחוצה לה ) . דפוס הפעולה הזה מבוסס על מסורת ארוכה של התגייסות תנועות הנוער למשימות חברתיות, על תשתית ארגונית יציבה שלהן ( זו מאפשרת להגיב במהירות ) ועל הבשלתן של תנועות הבוגרים . השער השלישי בספר, היבטים חינוכיים בתנועות הנוער , מוקדש לרכיבים חינוכיים במערך החינוך של תנועות הנוער . שרה פאר, דפנה גולדמן ו בלה יעבץ מציגות במאמרן, "קיימוּת בתנועות הנוער : תמונת מצב, אתגרים וכיווני פעולה", תמונת מצב של החינוך לקיימוּת בתנועות הנוער . המאמר מבוסס על מחקר שכָּלל ראיונות עם בעלי תפקידים בהנהגות התנועות ושאלון שחולק לכ - 1,500 חניכים בשכבות הבוגרות . הממצאים מלמדים כי המקום שתופסים נושאי סביבה בסדר העדיפויות של מרבית התנועות הוא שולי, והיקף העיסוק בהם נמוך . תנועות הנוער הן ארגונים המתאפיינים במעורבות אזרחית, ולכן מצופה ואף נדרש מהן לעסוק יותר בנושאים סביבתיים . המאמר מציג דגשים לחיזוק החינוך לקיימוּת בתנועות הנוער . אורית תמרי - שליאכטר ו יפעת קליין עוסקות במאמרן, "להשתלב תוך כדי תנועה : השתלבות של ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות הנוער", בהשתלבות של ילדים ובני נוער עם מוגבלות בתנועות הנוער . המאמר סוקר את התוכנית הארצית להשתלבות, תוכנית שהושקה בשלהי שנת 2013 ומיושמת מאז בחלק מתנועות הנוער . בשל היותן גוף מחנך מרכזי אין מתאימות יותר מתנועות הנוער לקדם את נושא ההשתלבות בחברה של ילדים ובני נוער עם מוגבלות . המאמר סוקר את האתגרים והקשיים שבהשתלבות זו, כמו גם את הפתרונות אשר ניתנו להם במהלך השנים . החוקרות קובעות כי ככלל משימת השילוב, משימה שלפני כמה שנים ראו בה מעשה חסד הראוי לדברי שבח, נתפסת כיום כיעד משמעותי וטבעי של החינוך בתנועות הנוער . במאמר "'מִצאו את הדרך שלכם' : ייחודם של הטיולים בתנועות הנוער" סוקר גיל גרטל את ראשית הטיולים בתנועות הנוער, את המניעים ליציאה לטיולים ואת מאפייניהם החינוכיים והארגוניים . הטיולים הראשונים היו מגוּונים בסגנונם,

מכון מופ"ת

מועצת תנועות הנוער בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר