מבוא: מקורות תנועות הנוער במפנה המאות

עמוד:10

10 | תנועות הנוער בישראל : ייחודיות חינוכית בת מאה המאמר האחרון בשער זה מוקדש לבירור נקודת המבט המספקת לנו את המידע על אודות תנועות הנוער . אסף זלצר בוחן במאמרו, "לחקור את תנועות הנוער שבארץ", את מה שכבר נחקר, את המחקר המתהווה ואת מה שחסר ורצוי . זלצר טוען כי לא רק תנועות הנוער מחפשות דרך להתחדש בהתאם לשינויים בחברה שהן פועלות בה : גם המחקר על אודות תנועות הנוער מחפש את דרכו . לעיתים החיפוש הזה מעשיר את היצירה, אך לעיתים הוא מעיד על בלבול יתר . מסקנתו היא שעל מנת להבין את תנועות הנוער נדרש מחקר רב - תחומי המבוסס על מצע תאורטי ומקורות מידע ברורים . השער השני בספר, על חינוך ומנהיגות בתנועת הנוער , מוקדש לתפיסת החינוך בתנועות הנוער . רקפת הימן זהבי מציעה במאמרה, "חינוך מאפשר : מאפייני החינוך בתנועות הנוער", מבט חדש במאפייני החינוך הבלתי - פורמלי שהגדיר ראובן כהנא . המאמר מבוסס על מחקר שדה אשר כָּלל תצפיות בפעילות של קבוצות בתנועות הנוער . מהניתוח של הימן זהבי עולה שהבסיס החינוכי הוא המבנה הארגוני הקשיח של התנועות, עליו מולבשים מאפיינים "מאפשרים" דוגמת בחירה וגמישוּת, ולאלה נוספים מאפיינים "מְחברים" דוגמת התנסות, הזדהות ושייכות . השילוב המבני הזה מאפשר הכנה לחיים, תהליך שבני הנוער מפתחים בו מיומנויות אישיות וחברתיות . את סוגיית המנהיגות והחינוך למנהיגות בוחנים שני מאמרים נוספים ביתר פירוט . אבי בורגר מציג במאמרו, "מודל המנהיגות בתנועות הנוער", ניתוח תאורטי הנשען על מודלים בתחום מדעי ההתנהגות . ייחודו של החינוך בתנועות הנוער הוא האפשרות להתנסות במצבים המחייבים מציאת פתרונות יצירתיים וביטוי של כישורי מנהיגות, וזאת תוך כדי מתן אישור לניסוי וטעייה במרחב ההתנסות . לפיכך בתנועות הנוער מנהיגות אינה נתפסת רק כתכונה מוּלדת, אלא ככזו שמתפתחת בעקבות חוויות מגוונות אשר משמעותיות עבור אלה שחוו אותן . אופיר שפר מציגה במאמרה, "'כמו כפפה ליד' : נערות מנהיגוֹת בתנועת הנוער", יחס ביקורתי לחינוך למנהיגות נשית בתנועות הנוער . בהתבסס על מחקר שדה אתנוגרפי של מדריכות ובעלות תפקידים בשבט של תנועת הצופים, היא מסיקה שהנערות אינן פועלות כסוכנות שינוי אלא דווקא כשומרות הסף של הארגון ותרבותו . במילים אחרות, הנערות מוּכוונוֹת לסגנון המנהיגוּת היעיל עבור הארגון . החשש הוא שאם המנהיגוּת "משרתת", והתרבות הארגונית אינה מעודדת שינויים, תנועות הנוער עלולות להחמיץ את ההזדמנות לקדם את צמיחתן העתידית של הנערות .

מכון מופ"ת

מועצת תנועות הנוער בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר