2. מאפיינים של תוכניות מוצלחות להכשרת מורים בנושא חינוך להתנהגות בטוחה

עמוד:24

24 * * * בדוח זה נסקרו חמש תוכניות הכשרה ופיתוח מקצועי בנושא חינוך להתנהגות בטוחה . אירופה היא חלוצה בתחום זה, ובפרט הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה ( European Agency for Safety and Health at Work ) , ולכן סקירה זו נשענה בעיקר על סקירת התוכניות החלוציות שהתנהלו שם ( 2013 2011, 2009, Copsey, ) . אולם התוכניות שנסקרו טרם נבחנו באמצעות מערך ניסוי מבוקר ( קבוצת ניסוי וביקורת עם הקצאת משתתפים מקרית ) , ולכן צריך להתייחס בעירבון מוגבל לכל מסקנה לגבי תוצאותיהן . נדרש מחקר נוסף שיאפשר להסיק מסקנות סיבתיות על יכולתן של התוכניות ליצור שינוי והשפעה משמעותיים ומדידים . לאורכו של הדוח נבחנו היתרונות והחסרונות המשלימים של גישת "כלל בית הספר" ושל גישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכנית הלימודים" . בין אם תיבחר תוכנית זו ובין אם אחרת, רצוי שהתוכנית שתיבחר תשלב את כל מאפייני התוכניות המוצלחות שזוהו במחקר הנוכחי : גמישות בערוצי העברת התכנים לתלמידים ולמורים ; טיפוח שגרירים לתוכנית מקרב התלמידים והמורים ; לימוד נושאי בטיחות גלובליים ( לא ספציפיים ) ; רתימת ארגון מקצועי שילווה את התוכנית ושיתוף בעלי עניין בה . כמו כן, יעילותה של התוכנית שתיבחר תצטרך להיבחן באמצעות מערך ניסויי מבוקר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר