1.1.2. "פרקטיקות מניעתיות בחטיבת הביניים", בית הספר Vilnius Pilaites, ליטא

עמוד:11

11 הישגי התוכנית 1 בית הספר רכש ניסיון משמעותי בזיהוי אלימות בתחומו, בזיהוי של שימוש בסמים ובאלכוהול ובהתמודדות עם תופעות אלה . 2 סביבת הלימודים והעבודה נעשתה בטוחה יותר לכלל התלמידים ( לא רק לסובלים מבריונות ) ולצוות המורים ; זאת מאחר שתלמידים המעורבים במקרי בריונות קשורים פעמים רבות להתנהגויות לא בטוחות אחרות, כגון שימוש בסמים ואלכוהול, וסיוע להם יוצר אפקט שניוני בתחומים נוספים . 3 הופחת במידה ניכרת מספר התלמידים המפירים באופן קבוע את מדיניות בית הספר בנוגע לאלימות, סמים ואלכוהול : מ - 28 בשנה בכל אחת משנות הלימודים 2006 - 2007 וגם 2007 - ,2008 ל - 6 בלבד בשנת הלימודים 2008 - 2009 . 4 התוכנית הניעה את תלמידי בית הספר להפוך לסוכני שינוי בעצמם ולהתניע יוזמות עצמאיות שהמשיכו גם לאחר שהתוכנית הסתיימה : בשנת 2009 גיבשו התלמידים, בהמשך לתוכנית, מיזם בשם "קוד הכבוד ההדדי", שבמסגרתו תלמידי בית הספר מתחייבים להתנהגות מכבדת כלפי הזולת, למאבק בבריונות ובאלימות, לציות לחוק ועוד . אתגרים אתגר שבו נתקלה התוכנית היה הקושי לרתום את ההורים ואת הקהילה בעיר להשגת מטרותיה . בכך היא נחלה רק הצלחה חלקית . ייתכן וההצלחה החלקית של התוכנית נבעה גם מבעיית חקיקה : החוק בליטא לא מגדיר מהן התנהגות מותרת והתנהגות אסורה של תלמידים בין כותלי בית הספר . גורמי הצלחה בין הגורמים שתרמו להצלחת התוכנית ניתן למנות את התיאום המוצלח בין חברי צוות בית הספר בנושאי הליבה שלה ואת יצירת המודעות והמוטיבציה לשיפור בקרב התלמידים . 3 1 1 “חינוך לבריאות ולבטיחות”, בית הספר Základní škola Zárubova בפראג, צ’כיה שנות היישום : העשור הראשון של שנות ה - 2000 . היזם : בית ספר יסודי בעיר פראג, בשיתוף מרכז מחקר ארצי לבטיחות בתעסוקה . קהל היעד : מורי בית הספר . קהל הקצה : תלמידי בית הספר . תמצית ומטרות בדומה לתוכניות שבגישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים", תוכנית זו שילבה תכנים בנושאי בטיחות ובריאות בתוכניות הלימודים בבית הספר ; אולם מה שהופך אותה לתוכנית בגישת "כלל בית הספר" הוא עצם השילוב של התכנים כחלק אינטגרלי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר