1.1.1. “בית ספר בטוח ומאובטח”, בית הספר Källby Gård, שוודיה

עמוד:8

8 תמצית ומטרות בית הספר גיבש תוכנית להפחתה של מספר התאונות והפציעות של התלמידים בשטחו וכן בדרך אליו וממנו . התוכנית שמה דגש על השתתפות אקטיבית של התלמידים ועל פיתוח מיומנויות לשיפור המודעות לבטיחות בקרבם . תקוות התוכנית היא שהתלמידים ייקחו עימם תכנים אלה להמשך דרכם במערכת החינוך ולחייהם המקצועיים . הכשרת מורים במסגרת התוכנית התוכנית מתמקדת בפיתוח כישורי הוראת בטיחות, בריאות וגהות בקרב המורים . נושאים מקצועיים כגון פתרון סכסוכים משולבים בתכנים השוטפים המועברים למורים, ונמצאים על סדר יומם בישיבות צוותי ההוראה באופן קבוע . מורים מתחילים משולבים בדיונים אלו, כך שמדיניות החינוך להתנהגות בטוחה של בית הספר מוטמעת בהם מיומם הראשון במוסד . כמו כן, צוות המורים עובר קורסים ייעודיים בהתגוננות וכיבוי אש ובמתן עזרה ראשונה . הכלים שעליהם מושתתת התוכנית ( ניתן ליישם כל כלי בנפרד או את כל הכלים יחד ) : 1 עידוד מודעות ודיווח עצמאיים מצד התלמידים הצוות החינוכי מנחה את התלמידים לנקוט גישה אקטיבית הבאה לידי ביטוי בדיווח שוטף על מפגעי בטיחות ואף בהצעת פתרונות אפשריים למפגעים . 2 שיתוף פעולה בין תלמידים למורים פעמיים בשנה קבוצות תלמידים ומורים סורקות יחד את בית הספר בחיפוש אחר ליקויי בטיחות, כגון אביזרי חשמל לוהטים, אוורור לא תקין ותאורה מסוכנת . בהמשך הוגים חברי הצוות יחד הצעות לתיקון המפגעים ושיפור המצב . 3 שילוב תלמידים בקבלת החלטות בנושאי בטיחות התלמידים הופכים לשותפים פעילים בקבלת החלטות הנוגעות לבטיחות מזון, סביבת הלימודים, סביבת הפנאי וההפסקה, מניעת אלימות ועוד . 4 קידום פעולה דרך ועדה בית ספרית מורים, תלמידים, הורים וצוות ההנהלה עוברים יחד על הצעות לפתרונות למפגעים, מדרגים אותם לפי רמת הסיכון והדחיפות, התקציב הנדרש וההיתכנות של תאונה, ולבסוף מרכיבים צוותים מתאימים לביצוע ההצעות הנבחרות . 5 מילוי טופס דיווח על תאונות ועל מקרים שכמעט הסתיימו בתאונות בבית הספר את הטופס ממלאים אח בית הספר או אנשי הצוות החינוכי המעורבים במקרה . בטופס אפשר לסמן היכן בבית הספר התרחש האירוע, לתחקר את הגורמים למקרה ולפתח דרכי מניעה . 6 בקרה מתמשכת ההתקדמות וההשפעה של ביצוע ההצעות הנבחרות נבחנות באירוע חצי-שנתי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר