4. דגשים ואתגרים במחוונים לאיתור מחוננות במחול

עמוד:28

28 גופניים, בצד ציפיות אחידות יותר באשר למדד של "אינטליגנציה" במחול . לכן זהו טיעון נוסף לטובת השוויוניות שמייצרת בחינה של מדדים אלו . חמישית, הגם שבאופן מסורתי בוחנים במבחני איתור מתבססים על הבנה אינטואיטיבית שלהם באיתור ברוכי כישרון במחול, ההתייחסות לכך בתוכניות שנסקרו משנית ברוב המקרים . זאת, כנראה, מתוך רצון לייצר אמת מידה ברורה והסכמה בין בוחנים . אולם לא ניתן להסיק מכך שהאינטואיציה של בוחנים הפכה בפועל שולית במבחני האיתור . בסווינדון התייחסו בעבר לאינטואיציה של הבוחנים באופן גלוי, אולם בשנים האחרונות העדיפו על פניה את המונח "נוכחות", המעביר את המשקל מהבוחן למועמד . בתוכניות TIT ו - TAP / D מעניקים הבוחנים גם ציון הוליסטי למועמדים לאיתור, בצד הציונים מתוך הרשימה המובנית . במחוון MAiD אין התייחסות גלויה לאינטואיציה של הבוחן, אולם ניתן לו חופש רב בפרשנות של המדדים . בסופו של דבר, נראה שההיסטוריה של התחום, המעניקה משקל רב לעמדות הבוחנים ולניסיון שלהם, חזקה יותר מהרצון לייצר מחוון ברור וניטרלי . רוב הדגמים שנסקרו מצביעים על איתור רב-שלבי או על איתור המשלב הוראת מחול ואיתור כישרון . זוהי למעשה חזרה לתפיסת הפירמידה הקלסית בהצטיינות : הכישרון מתפתח ומתגלה תוך כדי אימון והתנסות, ובכל שלב של התמקצעות מאובחנים כמה ברוכי כישרון שרק הם עוברים לשלב ההתמקצעות הבא . ההבדלים המרכזיים כמובן הם שהאיתור אינו נמשך שנים ואינו מתקיים רק בקרב מי שפנו מראש לכיתת מחול . לכן התוכניות שנסקרו בפרק הקודם מבקשות לרכז תהליך זה של התנסות ואיתור לשניים עד שבעה שיעורים המכוונים לקהל מאותרים רחב יותר . באופן מעשי, ייתכן שקשה ליישם סוג כזה של איתור רב-שלבי בהיקף של מערכות חינוך שלמות . כמו כן ייתכן שבמהלך היישום מושמטים או מצטמצמים שלבים, כפי שקרה למשל בסווינדון . לסיכום, איתור ברוכי כישרון במחול נתפס כמורכב אך הכרחי לקידום התחום . בשנים האחרונות גם מודגשת יכולתו של האיתור לשמש כלי לקידום שוויון הזדמנויות . ההכרה בסגנונות שונים ( למשל מחול מסורתי והיפ הופ ) , הכניסה של קהלים חדשים לתחום והוספת מאפיינים לעבודת הרקדנים ( למשל, התפיסה שרקדנים יכולים גם לפרש וליצור ולא רק לבצע בדייקנות ) – כל אלו יצרו צורך בהגדרה ובהסדרה של המדדים לאיתור כישרון במחול . בעקבות כך נעשו כמה ניסיונות ליצור מחוונים ברורים וכלליים . עם זאת נראה שעדיין יש צורך ללטש את הגדרתם של מדדים אחדים הנוגעים ללב העשייה האומנותית והביטוי האומנותי של מחול . עד אז האיתור יישאר תלוי במידה רבה בטעמם, בהבנתם ובהכשרתם המקצועית של הרקדנים המשמשים כבוחנים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר