2.3. מאפיינים תפיסתיים

עמוד:16

16 מדדים : ( 1 ) הבנה של עבודת הריקוד, ( 2 ) הדגמה של פרשנות בריקוד, ( 3 ) הדגמה של תנועות ניסיוניות ( exploratory movement ) ו - ( 4 ) רפלקסיה של הרקדנים . מדדים אלו אינם משמשים לאיתור מועמדים, אלא לציינון של רקדנים מקצועיים . זיכרון לתנועות ( physical or muscular memory, ability to imitate, observation and recall ) : יכולת בסיסית, המאפיינת רקדנים, לקודד תנועות ולחזור עליהן בעל פה לאחר זמן . יכולת זו תלויה בניסיון ובאימון, והביטוי הגופני שלה תלוי בכשרים גופניים, שאף הם ניתנים לאימון וכן בתחושת מרחב ויכולת הבעה גופנית ( ראו להלן ) ( 2015 Chua, ) . מוזיקליות : כוללת חוש קצב, מלודיה, הרמוניה וטון מוזיקלי . בהקשר של מחול הכוונה ליכולת של רקדנים להתאים את התנועה לרכיבים השונים של המוזיקה, למשל לנוע בקצב נכון ולהניע את הגוף בהתאם לטון של המוזיקה ( 2000 Côté - Laurence, ) . תחושת מרחב ( spatial awareness ) : יכולת לנוע במרחב בהרמוניה עם אחרים ולשמור על מסלול ועל תפקיד . זוהי יכולת המוזכרת יותר בהקשר למועמדים צעירים או מועמדים עם מוגבלות, אולם היא רצויה בקרב כל הרקדנים, בעיקר בהופעות ובסגנונות מחול שבהם מובנית אינטראקציה רבה עם רקדנים אחרים ( למשל במחול עממי ובמחול זוגות ) ( 2018 Aujla & Needham - Beck, ) . הבנה אסתטית : לסגנונות מחול שונים מאפיינים אסתטיים שונים . למשל בבלט יש דגש על חינניות, ואילו במחול מודרני ובהיפ הופ יש עניין בהחצנת כוח גופני . מרקדנים מקצועיים מצופה ניתוח של ז'אנרים שונים ויכולת לפעול בהם בהתאם לכללים האסתטיים הנהוגים בהם . מהירות תפיסה בהקשר זה תיחשב יתרון, אולם אין ספק שידע קודם והתנסות קודמת הם חיוניים להבנה אסתטית כזו . יכולת הבעה גופנית ( expressive ability ) : יכולת לבטא באמצעות תנועות ומחוות תפיסות, תחושות ורגשות ולהעבירן לצופים . היא נבנית על שילוב של יכולת טכנית ושל הבנה פסיכולוגית ומאפיינת רקדנים מקצועיים . לכן ניסיון, אימונים ובגרות מנטלית תורמים כולם ליכולת זו . עמידה מול קהל ( performing ) : מחול הוא אומנות במה, ורקדנים מקצועיים מצופים להופיע ולראות בהופעה את פסגת התקדמותם המקצועית . לכן נדרש מהם להיות מסוגלים לעמוד מול קהל ולבצע למרות תנאי הלחץ במצב זה ( 2015 Chua, ) . למרות הפירוט הרב שננקט בפרק זה, הוא רחוק מלמצות את המדדים הנבחנים בזמן איתור מועמדים ומיונם . הדבר נובע בראש ובראשונה מהיעדר תפיסה אחידה של מהות הכישרון שברוכי הכישרון במחול ניחנים בו . שנית, אין הסכמה בין חוקרים ובין רקדנים מקצועיים באשר לשאלה אילו מאפיינים עומדים בפני עצמם ואילו הם תולדה של מאפיינים אחרים או נכללים בהם . שלישית, בקרב רקדנים ומורים למחול קיימת תפיסה שיש כישורים שאינם ניתנים לפירוק ואפילו לא לשיום ( naming ) . מאפיינים אלו נכנסים תחת המושג העמום "אינטואיציה" ( je ne sais quoi ) של הבוחן או "נוכחות" ( presence ) של המועמד ( 2006 , . Schmidt et al ) . בפרק הבא נציג דוגמאות למבחני איתור שבהם מחפשים את הכישורים והמאפיינים שנסקרו לעיל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר