1.4. האם קיים כישרון אחד לכל סוגי המחול?

עמוד:9

9 לסיכום, האתגרים המרכזיים בבניית מחוונים לאיתור ברוכי כישרון במחול הם : א הבהרה של המאפיינים הנבדקים – האם הדגש באיתור הוא על ביטויים להצלחה ועדיפות יחסית על פני אחרים או על יכולות גלומות ? חלק מהמדדים ( למשל הצטיינות בביצוע במחול ) קל יותר לאתר מאחרים, אולם דווקא משום כך הם עלולים לקבל עדיפות על פני מאפיינים אחרים, חשובים לא פחות, שקשה לאתרם . ב הבהרה מהי ההגדרה של מבחן האיתור – האם יש להתמקד ביכולות כלליות של מחוננים, ביכולות ייחודיות למחול, או לבחון שילוב שלהן ? ג התייחסות לגורמים מתערבים במימוש הכישרון למחול – התייחסות כזו עשויה להיות הכלה של גורמים אלו במחוונים שמבקשים לאתר, שקלול שלהם בציְינון או ניסיון לעקוף אותם . ד בחירה של סגנונות המחול שעל פי קנה המידה שלהם מנהלים את מבחני האיתור לברוכי הכישרון במחול – הגדרה זו נחוצה כדי להתאים את מבחני האיתור לתוכניות ההכשרה במחול שאליהן מבקשים מועמדים להתקבל . כמו כן ההגדרה נדרשת על מנת לשקף לבוחנים את הטיותיהם התרבותיות, העלולות לתת עדיפות לנבחנים בעלי ניסיון קודם . להרחבה Aujla, I . J . , & Redding, E . ( 2014 ) . the identification and development of talented young dancers with disabilities . Research in Dance Education, 15 ( 1 ) , 54 - 70 . [ מאמר המציע דרכים לאיתור כישרון במחול לצעירים עם מוגבלויות ] Baum, S . M . , Owen, S . V . , & Oreck, B . A . ( 1996 ) . Talent beyond words : Identification of potential talent in dance and music in elementary students . Gifted Child Quarterly, 40 ( 2 ) , 93 - 101 . [ מחקר המציג כלי מדידה לאומניות הבמה לאיתור כישרון בקרב ילדים . הכלי נוסה ותוּקַף על קבוצת ילדים בסיכון בני 7 במוזיקה ובמחול בנפרד ] Csikszentmihalyi, M . , Rathunde, K . , & Whalen, S . ( 1997 ) . Talented teenagers : The roots of success and failure . Cambridge, England : Cambridge University Press . [ ספר הסוקר באופן כללי מאפיינים של הצלחה ושל כישלון בקרב בני נוער ברוכי כישרון ] : Downing, C . ( 2016 ) . Identifying and developing talent in contemporary dance . Mōtiō Postgraduate Journal for Dance Practice and Research, 2, 34 - 43 . [ מאמר המציג את שיטתו של גנייה ( Gagné , ראו להלן ) ומבקש להתאים אותה לאיתור כישרון במחול ] 2000 Gagné, F . ( 2000 ) . A Differentiated Model of Giftedness and Talent ( DMGT ) : Year Update . [ מסמך קצר ובו מציג גנייה את עיקרי התאוריה שלו ובראשם הפרדה בין מחוננוּת ( מולדת ) לכישרון ( שתלוי גם במחוננות, גם בגורמים סביבתיים וגם באימון ) ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר