|
עמוד:14
14 | סמכות ורכּוּת : מערכות יחסים משקמות כאבני דרך ביצירת חינוך מכליל תשתיתי בתפיסות היסוד של המורים בבואם להתמודד עם ילדים אלו, כדי שיוכלו להרכיבם על כתפיים ולשאתם ממקומות הצייה שבהם הם נתונים אל עבר מציאות של הצלחות ושל מימוש עצמי . כל ילד זכאי לחסד הזה, אך הדרך להקנות למורים את הכלים שיאפשרו להם לבצע מסגור מחדש של מציאות זו, קשה מאין כמוה . אלפי מורים במאות בתי ספר בישראל עומדים יום יום מול שוקת שבורה של אובדן סמכות ושליטה, אולם עד היום כמעט שלא נכתב בעברית חיבור שממקד את תשומת הלב באותם מורים . כמו תלמידיהם, מורים אלה זקוקים לקול מדריך שמשלב בין סמכות ורכות, ומכוון אותם ממקום חומל ולא מתנשא בין הגלים והמשברים של שגרת חייהם . שמרית היא מורה בבית ספר עם אוכלוסיית תלמידים מאתגרת מאוד . בשנות לימודיה כסטודנטית להוראה לא דיברו איתה די הצורך על הצפוי לה ביום שבו תפתח את דלת הכיתה ותיכנס אל תוך הכאוס המאיים הזה, הנקרא כיתת לימוד . על איזה "לימוד" הם מדברים בדיוק, היא לא פעם שאלה את עצמה . בשנים הראשונות היא עסקה רק בהישרדות, וכל יום נראה לה נצח . בשנה השלישית היא התחילה לראות פרי לעמלה ואפילו ניצוצות של הצלחה, ואז קרה מה שקרה . יום אחד השאירה שמרית את תיקה בכיתה בהפסקה, וכשחזרה לעוד שיעור של התמודדות, גילתה שמישהו גנב מתוכו את הארנק שלה, שהיה בו סכום לא מבוטל של כסף . משהו בשמרית נשבר, ומעט האמונה שעוד נותרה בה ובדרך שהיא בחרה בה התנפצה אל מול מציאות אכזרית שפגעה בה בנקודה שהייתה למעלה מיכולתה להכיל . הילד שלקח לשמרית את הארנק הותיר די והותר ראיות, וצוות בית הספר ידע בסבירות גבוהה מאוד שהוא זה שעשה את המעשה . "אם זה הוא", היא הודיעה למנהלת בית הספר, "אני לא מתכוונת ללמד אותו ואפילו לא לדבר איתו . שום דבר שהוא יגיד או יעשה לא יגרום לי לסלוח לו . תזכרי מה שאני אומרת – אני איתו גמרתי" . כדי לסייע לשמרית להתמודד עם הסיטואציה הספציפית הזאת ועם סיטואציות קשות נוספות, דרושים אנשי מקצוע שיכולים לסייע לה למסגר מחדש את שאירע . מסגור מחדש מסוג אחד נוגע למשל ליכולת של הצוות לפענח את אירוע הגניבה . הצוות החינוכי הצליח לאתר את הילד שלקח את הארנק מהתיק לא בזכות כישורי בילוש יוצאי דופן ( כפי שלעיתים הם מייחסים לעצמם ) , אלא מתוך כך שהילד רצה להיתפס, גם אם באופן לא מודע, ולכן
|
|