1: הקדמה

עמוד:10

10 י ר ו ש ל י ם ש ל ק ד ו ש ה ו ש י ג ע ו ן בחנות . המוכר מתוך נימוס ומה שפירש כדברי הומור ענה, "בבקשה," ולהפתעתו כהרף עין פשט התייר את בגדיו וחליפתו, חטף את החרב וכשהוא ערום כביום היוולדו החל לרוץ ברחוב דוד כשהוא זועק, "פנו דרך למלך דוד, מלך המשיח . " לבסוף כשהגיע לשער יפו נדרשו מספר שוטרים מצוידים בשמיכה להשתלט עליו ולרסנו בטרם נשלח להסתכלות בבית החולים הפסיכיאטרי . מקרים אלו זכו לכינוי "תסמונת ירושלים", שהתייחסה לאובדן שפיות הדעת של צליינים ותיירים שמגיעים לעיר הקודש והופכים להוזים שרואים בעצמם משיחים או דמויות דתיות מיסטיות אחרות . במחקר היסטורי שיתואר בפרק 9 מצאנו כי התופעה הייתה ידועה כבר בדורות הקודמים : בספרות עולי הרגל לירושלים ישנם תיאורים רבים של צליינים אשר בהגיעם לעיר חשו עצמם כ"מביאי בשורה" לאנושות או בעלי שליחות ייחודית . כדי להבין לעומק את מהות התופעה העמקנו לחקור את הקשרים הפסיכולוגיים הנטווים בין אדם לבין מקום טעון משמעות, ואת הרקע הדתי והתרבותי לקשירת קשרים כאלה . הללו מובאים במעטפת הרחבה יותר של תוכני הספר . ראינו חשיבות רבה לצייד את הקוראים ב"מפתח קודים" — ידע שיאפשר להם להבין את פשר ההתנהגות יוצאת הדופן של מבקרים ייחודיים אלו, ואת הרקע ההיסטורי וההקשרים התרבותיים והגיאוגרפיים לביקורם . מצאנו כי אמונות מילנריסטיות ומשיחיות הן הכוח העיקרי שמניע את גיבורי ספרנו, ולכן אנו מייחדים את פרק 2 לסקירתן . עניינו של פרק 3 הוא העלייה לרגל ביהדות ובנצרות — הדתות שהספר מתמקד בהן . בפרק 4 יתוארו השינויים בזירה הגיאוגרפית — המהפכה שהתרחשה בירושלים בעת החדשה ובמיוחד במאה התשע-עשרה, שהפכה את העיר מאתר זנוח בשולי האימפריה העות'מאנית למקום מרכזי שעיני העולם נשואות אליו . בפרק 5 תתואר התפתחותה של התשתית התיירותית שאִפשרה להפוך את העלייה לרגל לעיר ממסע של צליינים בודדים לתנועה עממית המונית . הקשר המיוחד שנטווה בין המבקר לבין ירושלים הוא חלק מתופעה רחבה יותר, ופרקים 6 ו- 7 יעסקו בהקשר הרחב של המושג ויתארו סוגים מגוונים של קשרים בין אדם לבין מקומות טעוני משמעות . יתוארו בו תופעות פסיכיאטריות שמתרחשות ברחבי העולם, כגון "תסמונת הבית הלבן" בוושינגטון, "תסמונת סטנדל" בפירנצה, והתסמונת הקרויה "מוות בוונציה" . בהמשך לתיאורים

אריה ניר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר