פתח דבר ותודות

עמוד:12

בדרכן : נשות עין חרוד 12 שלישי במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה ע״ש מרטין ( זוס ) באוניברסיטת בר-אילן . משנות השמונים ניפץ המחקר הקיבוצי-המגדרי את המיתוס, שרווח תחילה על אודות השוויון בין המינים בקיבוץ, ופִענח את השבר המתחבא מאחוריו . מחקר זה לא בא לנפץ את הניפוץ אלא לספר את הסיפור שלא סופר . הבחירה בנשות עין חרוד אינה מקרית . אמנם בתקופה הנידונה, תקופת היישוב, קמו עשרות קבוצות וקיבוצים – מהם קודמים לעין חרוד, דוגמת דגניה וכנרת, מהם גדולים ממנו, אך ייחודו של עין חרוד ומקומו כחלוץ ההולך לפני המחנה בלטו עוד מייסודו בספטמבר 9 . כאמור, עין חרוד היה בעל השפעה רבה על החֶברה ועל התרבות בארץ ומרכזי ביותר בהוויית היישוב . לפיכך, מהפכה מגדרית שהתרחשה בו, הייתה עתידה להשפיע אף אל מעבר לגבולות היישוב עצמו . חברי עין חרוד חיו בתחושה של חשיבות ושליחות גם יחד . קשה לקבוע אם זהו הגורם אשר הפך את חברות עין חרוד לקבוצה מובילה ומשפיעה, או שמא ייחודן מלכתחילה כנשים בעלות הֶרכב אנושי בולט ומגוון הוא שהביא למרכזיותן בחֶברה היישובית . בין כך ובין כך, אם עין חרוד נתפס כחלוץ ההולך לפני המחנה, הרי נשות עין חרוד תפסו את עצמן כקטר המוביל את הרכבת . השינויים והעיצובים שביקשו להנחיל חרגו מהרמה המקומית אל כלל החֶברה והנשים בה . היבט זה בא לידי ביטוי מובהק בדברים שכתבה בסביץ, ושהובאו לעיל . בכך נשות הקיבוץ נבדלות ומיוחדות מנשות קיבוצים אחרים בתקופה הנידונה . אמנם גם בקיבוצים אחרים היו נשים חזקות ומשפיעות, אך הן לא השכילו להפנים את התובנה המהפכנית כיצד להוביל מהפכה מגדרית . היו אלה נשות עין חרוד שהבינו שכדי להשפיע, על המהפכה לפרוץ את הגדר המקומית אל המרחב היישובי כולו . ואכן, תהליכים חברתיים-מגדריים, שהחלו בעין חרוד, השפיעו על החֶברה מסביב וחלחלו אליה . אין פירוש הדבר שקבוצת החברות שפעלה בעין חרוד היא-היא שהביאה לכלל השינויים שעברו על נשים ביישוב ובעולם בכלל . ודאי שאין הכוונה במחקר זה לטעון שנשות עין חרוד הן קבוצת הנשים היחידה אשר סללה את המהפכה המגדרית בפועל ושהביאה לשינויים מרחיקי לכת בחברה הקיבוצית והיישובית דאז . עם זאת, ראויים לציון מקומן של חברות עין חרוד בעיני עצמן ותפיסתן כמחוללות שינוי בקיבוצן, עשייתן החברתית בקיבוץ ומחוצה לו, והם שיבואו לידי ביטוי בהדגשה ובפירוט בספר הזה . נראה שמקבץ ומפגש כזה – נשות עלייה שנייה לצד שלישית ורביעית ונשים משכילות וחזקות במקום ייחודי כזה – הכשיר

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר