פתח דבר ותודות

עמוד:11

פתח דבר ותודות 11 תחושתי היא שמחקר כזה לא יכול לקרום עור וגידים מבית היוצר של מי שצמחו בהוויה הקיבוצית של עין חרוד . בפן האישי ברצוני להוסיף ולשתף, שלא היה לי קל לחדור אל בין השיטין של עולמן הקסום אך הלא פשוט של חברות עין חרוד בעשורים הראשונים לייסודו, אף על פי שעשיתי זאת בחרדת קודש . לעבודתו של כל חוקר, ביוגרף והיסטוריון, ובייחוד לחוקרי מגדר, יש קשיים אובייקטיביים, שאפשר להגדירם קשיים מתודולוגיים האופייניים לכל עבודת מחקר . בין אלו אפשר למנות היבטים אחדים, דוגמת התעלמות הגברים בכתביהם מן החברות ומפועלן ; היעלמות או אילמות הנשים בקיבוץ בדיבור ובכתב ; מיעוט החברות הפעילות, שראו ותפסו את עצמן כנושאות דגל המהפכה ; מידת החשיפה של נושאים אינטימיים בעולמן הפרטי של החברות ומוסריותה ; מחסור בנתונים דמוגרפיים במקצת השנים שמחקר זה עוסק בהן . במחקר זה נוסף על כל אלו גם קושי מתודולוגי סובייקטיבי . כמי שצמחה וגדלה במחוזות אחרים, שאינם ממכלול ההתיישבות העובדת, התנועה הקיבוצית הכללית, אף לא של הקיבוץ המאוחד, וכאמור גם לא בעין חרוד, חשתי לעתים בסוג של חשדנות כלפיי . פעמים רבות בוחר החוקר לדון בנושא הקרוב לבית גידולו, לאידאולוגיה שֶבה צמח וגדל . המחקר שלי היה חיצוני במשמעות זו, ומקצת המרואיינים שביקשתי לדבר עִִמם לא תמיד אוו לשתף פעולה . חששם העיקרי היה שאסרטט תמונה לא מדויקת של מציאות חייהם, של קיבוצם ושל תנועתם, ואולי אף אעוות אותה, או שלא אעמיד את פועלם הענף והרב על קרקע איתנה . זאת ועוד, פרטים ומידע העלולים לפגוע בצנעת החברות ובני משפחתן הושמטו מהספר או הובאו בו בצורה חלקית ובעילום שם . ההחלטה על אי-חשיפת פרטים בכלל והסוואת פרטים מזהים מתוך הסיפור השלם לוותה ברגישות בכדי לא לפגוע במרקם האנושי של החברות ובני משפחתן אך ייתכן שחסרונם גם פוגם בתמונה הכוללת וההיסטורית המהימנה . בסופו של דבר, ועם צאתו לאור של ספר זה, אני חשה שסגרתי סוג של מעגל ; הבאתי את הסיפור של חברות עין חרוד מזווית אובייקטיבית שאינה מוּכרת אף להן ולדור ההמשך של הקיבוץ, ואולי אף מפליאה אותן עצמן בבחינת גודל הישגיהן של אמותיהן ואמות אמותיהן, דור המייסדות, ובהבנתו . הללו, קבוצה ייחודית ומיוחדת, סללו את הדרך למהפכה מגדרית שצמחה על קרקע קיבוצן . ספר זה מבוסס על עבודת הדוקטורט שלי, ״נשות עין חרוד כמעצבות חברה מחדשת ומשתנה : 9 – 948 ״, אשר נכתבה במסגרת לימודיי לתואר

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר