הקדמה

עמוד:10

10 הפואטיקה של החלל של ארבעת יסודות החומר, 3 ארבעת העקרונות של הקוסמוגוניות האינטואיטיביות . נאמן להרגלַי כפילוסוף של המדעים, ניסיתי להתייחס אל הדימויים ללא כל נטייה לפרשנות אישית . אט – אט נראתה לי גישה זו, המתאפיינת בזהירות מדעית, בלתי – מספקת לביסוס מטאפיזיקה של הדמיון . האם הגישה ה"זהירה" הזאת כשלעצמה אינה סירוב לציית להתרחשות המיידית של הדימוי ? כבר עמדתי על מידת הקושי להינתק מ"זהירות" זו . קל להצהיר שאנו נוטשים הרגלים אינטלקטואליים, אבל איך אפשר לממש זאת ? עבור הרציונליסט, יש כאן דרמה יומיומית קטנה, סוג של פיצול המחשבה, ויהיה מושאה חלקי ככל שיהיה - דימוי פשוט - בכל זאת יש לה תהודה נפשית גדולה . ואולם דרמה תרבותית קטנה זו, דרמה ברמה הפשוטה ביותר של דימוי חדש, מכילה את כל הפרדוקס של פנומנולוגיה של הדמיון : כיצד דימוי ייחודי כל – כך עשוי להופיע לפעמים כתמצית כל חיי הנפש ? כמו כן, כיצד אירוע חד – פעמי ורגעי זה של הופעת דימוי פואטי ייחודי יכול לפעול - ללא כל הכנה מוקדמת - על נשמות אחרות, בלבבות אחרים, למרות כל המחסומים של השכל הישר, למרות כל המחשבות הנבונות, המאושרות בקיפאונן ? אז נוכחתי לדעת שאי – אפשר להבין את מהותו הטרנס – סובייקטיבית של הדימוי רק בעזרת הרגלים של התייחסות אובייקטיבית . רק הפנומנולוגיה - כלומר שימת – לב ל ה פצע ת ו של ה ד י מ ו י בתודעה 3 [ את תחילת מחקרו על הדמיון ביסס בשלאר בלימוד דימויים של ארבעת היסודות - אש, אדמה, אוויר ומים - והראה באמצעותם כי מלבד הדמיון הצורני, יש באדם גם “דמיון חומרי״, דמיון שחולם ו״עובד״ מול חומרים וסובסטנציות של העולם, שצביונו נובע יותר מאיכויות החומר ופחות מצורות . מחקרו התבסס על איסוף של מאות דוגמאות ממשוררים, פילוסופים ומדענים מכל הזמנים, שאותן קרא ומיין לפי ארבעת היסודות . “הדמיון החומרי״ -l׳imagination matérielle הוא מונח בשלארדי המתייחס לכך . עוד על כך בהרחבה ראו אחרית דבר . ] -

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר