|
עמוד:8
8 הפואטיקה של החלל למחשבה מדעית שגובשה לאורך זמן רב דורשת הטמעה של הרעיון החדש בגוף של רעיונות מוכחים, גם אם הרעיון החדש מחייב שינוי עמוק של גוף זה, כפי שקורה בכל המהפכות במדע בן – זמננו, הפילוסופיה של השירה צריכה להכיר בכך שלפעולה הפואטית אין עבר, לפחות לא עבר קרוב שאפשר לעקוב לאורכו אחר נסיבות היווצרותה ושלבי התפתחותה . בהמשך, כשנעמוד על הקשר שבין דימוי פואטי חדש ובין ארכיטיפ רדום במעמקי הלא – מודע, יהיה עלינו להבהיר כי קשר זה איננו סיב ת י במובן הצר . הדימוי הפואטי אינו משועבד לְדחף . הוא אינו הד העבר . ההפך הוא הנכון : בהבזקו של דימוי מהדהדים צלילי העבר הרחוק, וקשה לדעת עד לאיזה עומק יהדהדו עד שיידמו . הדימוי הפואטי, בחדשנותו, בפעילותו, הוא הוויה 1 ייחודית, פעילות ייחודית . הוא שייך לא ו נ טו ל וגי ה ישי ר ה . את האונטולוגיה הזאת אני מבקש לחקור . לפיכך, לעתים קרובות למדי אנו מגלים את מידותיה האמיתיות של הוויית הדימוי הפואטי דווקא בניגוד לס י ב ת י ו ת , כלומר בת ה ודה שאותה חקר מינקובסקי ( Minkowski ) 2 בתבונה כה רבה . בתהודה זו יהיה לדימוי הפואטי צליל של הוויה . המשורר מדבר על סף ההוויה . כדי להגדיר את הווייתו של הדימוי הפואטי, יהיה עלינו אפוא להרגיש, 1 [ -être בשפה הצרפתית מילה זו עשויה לציין בו – בזמן : אדם, יצור, קיום, הוויה, היות, יש, ישות, ובנוסף על כל אלה, גם את הפועל "להיות" השגור כל – כך . כמו כן, מילה זו אינה רק משתנה בהקשרים שונים של משפט או רעיון, אלא גם בהקשרים של פילוסופים שונים שלאורך השנים זכו לפתרונות שונים בתרגומם העברי . בעוד שלעתים השימוש שבשלאר עושה במילה היה ברור, במקרים אחרים האפשרויות היו פתוחות יותר, ובתרגום העברי השתדלתי לעקוב אחרי ההקשר . ] כל ההערות בסוגריים רבועים הן מאת המתרגמת . 2 ראו Eugène Minkowski, Vers une cosmologie, chap . IX .
|
|