פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר 13 במסורות המובאות גם במדרש המאוחר , הדיון לא כולל חיבורים אפוקליפטים 8 בני אותה תקופה כדוגמת מעשה דניאל ) המכונה גם קיצה דניאל ( וחזון דניאל . לאורך החיבור ישנו דיון בקשרים שבין ספרות בית שני ובכלל זה ספרות קומראן לספר דניאל מצד אחד , ולמסורות פרשניות בספרות חז " ל מאידך . בעיון בסוגיות השונות יש מיקוד ממצה של נושאים מחקריים העומדים במרכזו של המחקר התלמודי , כמו התפתחותן הספרותית של המסורות בספרות חז " ל , הפולמוס היהודי - נוצרי בימי חז " ל , היחס בין מרכזי התורה בבבל ובארץ ישראל , מאפייניה של פרשנות המקרא בספרות חז " ל ועוד . במרכזו של החיבור ישנן שתי חטיבות : החטיבה הראשונה דנה בנושאים הקשורים להתגלות ) דניאל כנביא , התגלות המלאכים והתגלות עתיק יומין ( ובחזונות המרכזיים שבספר ) חזון " כבר אנש " וחזון ארבע המלכויות ( . החטיבה השניה עוסקת בסיפורי הספר ) בפרט סיפורי מסירות הנפש השזורים בו ( ובעיצוב הדמויות המרכזיות שבו ) דניאל וחבריו , נבוכדנצר ודריוש המדי ( . לצד זה ניתן מקום לדיון כולל בתפילות השזורות בספר ובדרך שבה הן התפרשו בספרות חז " ל . החיבור פותח בחטיבת מבוא הכוללת שני פרקים : הראשון דן בחיבור הספר ובתיארוכו והשני במסגרת הכרונולוגית של הספר . חלק מן הדברים המובאים בספר יצאו לאור כפרסומים במהלך השנים בכתבי עת שונים , אבל לצורך שיבוצם בספר הם עובדו ועודכנו מחדש , הן מבחינת המסגרת ודרך הצגת הדברים והן מבחינת התכנים . בפתח הדברים כדאי לציין את קביעתו של גרינולד , שהמתודולוגיה של איסוף מאמרי חז " ל בנושא מסוים עשויה ליצור אוסף מלאכותי ומוגבל , ובכדי לנתח ולהעריך נכוחה צריך לבחון כל מקור בסביבתו הספרותית הטבעית בתוך החיבור ממנו הוא צוטט , ולדעתו אין מקום להשוואה בין מקורות בודדים המנותקים 9 טיעוניו של גרינולד מאתגרים כל ניסיון המתיימר לאסוף את כלמהקשרם . הדרשות המופיעות בספרות חז " ל על אודות נושא או אדם מסוים ולהסיק מהן מסקנות בנוגע לתפיסתם של חכמים . מכל מקום , אי אפשר ללמוד מעולמם של חכמים בלי ליצור הכללות מן הסוג שגרינולד שולל , ומצד שני צודק גרינולד שיש לבקש לבחון את המקורות בהקשרם הספרותי , ועל כן הסקת המסקנות בספר תיעשה בזהירות ומתוך זיקה להקשרם הספרותי של המקורות . העיון בפרשנות ובשימוש שעשו החכמים בספר דניאל עשויים לשמש מקרה מבחן לדרך בה פירשו והשתמשו החכמים בתכני המקרא ובמושגיו , ולאילו 8 . גם החיבור מדרש דניאל לא נכלל בדיון כיון שמדובר בפירושו הימי-ביניימי של ר ' שמואל בן נסים מסנות . ראו שפירא , ' קיצה דניאל ' ; אבן שמואל , מדרשי גאולה , עמ ' 200 - ,208 232 - 248 ; מאק , ' חידת ר ' שמואל ' . 9 . גרינולד , ' המתודולוגיה ', עמ ' 174 - 176 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר