|
עמוד:9
הקדמה | 9 רכישת כישורים קוגניטיביים גבוהים . יוצגו בפרק תהליכי ההתפתחות מינקות של שלושת הכישורים האלה והגורמים המקדמים את התפתחותם . הפרק החמישי הוא פרק תאורטי המתמקד במודלים תאורטיים, בעיקר מערכתיים, כגון : התאוריה של המערכות הדינמיות של אסתר תלן ולינדה סמית או המודל הביולוגי - אקולוגי של ברונפנברנר . המודלים הללו מובילים כיום את התפיסה של ההתפתחות ומבהירים את מקומן של הביולוגיה, של הסביבה הפיזית ושל הסביבה החברתית - תרבותית בהתפתחות . מודלים אלה מציגים תפיסה מורכבת ודינמית של ההתפתחות, ומתארים באופן ממצה את הידע שהצטבר עד היום בפסיכולוגיה התפתחותית . הפרק השישי והאחרון מציג ידע ותובנות שיש בהם כדי לסייע להורים, למחנכים ולמטפלים בגיל הרך להבין את הצרכים של פעוטות ואת התנאים הרצויים עבורם לצמיחה רגשית וקוגניטיבית . כידוע, השנים הראשונות לחיים הן תקופה קריטית . בשנים אלה מתפתחים במוח חלקים האחראים לפעולות חשיבה מדרג גבוה הודות להיווצרותם של אלפי קשרים בין - נוירוניים המתהווים מתוך התנסות . הפעילות וההתנסות הממשית של תינוקות ופעוטות מבססות את ההרגל להסתקרן, לגלות עניין, לבנות ידע ולארגן אותו לקטגוריות . התנסותם של ילדים, לפחות עד גיל 3 שנים, תלויה במבוגר ובאינטראקציה קרובה איתו, לפיכך בפרק השישי יתוארו התנאים שרצוי לספק בסביבת החיים של הילד, הביתית והחינוכית, כדי לקדם טיפוח וצמיחה . סעיף מיוחד בפרק מוקדש לחיים במאה ה - 21 ולכישורים שיש לפתח אצל ילדים החיים במאה זו . זאת כדי להעניק להם יכולת עתידית לחיות חיי רווחה וכדי לטעת בהם תחושת יציבות בעידן שבו השינוי הוא קבוע .
|
|