ראיון עם תמיר פרדו

עמוד:12

12 ( חלק שני ) גיליון מיוחד 70 שנה למוסד גיליון ,86 ניסן תש“ף, אפריל 2020 אלי והציע לי להצטרף ל”קיסריה” . . . שירתי למעשה ב”קיסריה” עד 1993 , מ’רצפת הייצור’, דרך פרויקט גדול בחו”ל, וב - 1989 קיבלתי פיקוד על יחידה מבצעית . כשסיימתי, שבתי כבר היה ראש המוסד והציע לי לראות תוכן שונה מזה שב”קיסריה” . . . עברתי לאגף ה - IT של המוסד, לאחר מכן לתחום הטכנולוגי - מבצעי , בהמשך תקופה קצרה ב”תבל”, ולתקופה של כשנה ב”צומת” למבצע מורכב . . . . באותה עת הייתי סגן ראש האגף ומפקד קורס בכיר . חשבתי שזהו תפקידי האחרון במוסד . אפרים הלוי הציע לי לשרת כראש אגף ולא סרבתי . . . כשמאיר דגן ז”ל התמנה לראש המוסד הוא בחר בי להיות סגנו . ” כסגן ראש המוסד התחלתי לראות את הדברים בזווית ראייה רחבה יותר . כראש הארגון על אחת כמה וכמה מה השתנה מבחינתך בדרך לתפקיד ראש המוסד ? “ודאי שחל שינוי ! ” הוא מצהיר מיד, “לאורך כל התפקידים, עד תפקיד סגן ראש המוסד, אתה מסתכל על משימותיך באופן צר . יש משימה, צריך לבצעה וזהו ! . . . כסגן ראש המוסד התחלתי לראות את הדברים בזווית ראייה רחבה יותר . כראש הארגון על אחת כמה וכמה : ניהול הארגון מקצה לקצה על כל תחומיו - מבצעים, מודיעין, טכנולוגיה ולוגיסטיקה ; פגישות עם מקבילי בצה”ל ובקהילת המודיעין – הרמטכ”ל, ראש השב”כ , ראש אמ”ן, ראשי הזרועות ; פגישות וממשק עם הדרג המדיני, וועדת החוץ והביטחון . . . טיפוח יחסים עם בעלי תפקידים מקבילים לי בחו”ל . . . אתה בעולם הרבה יותר רחב ומגוון . . . המרחק בין לשכת הסגן ללשכת הראש הוא כמה עשרות מטרים אבל הוא גדול הרבה יותר ( צוחק ) , עולם שלם של עשייה . . . בראש הארגון אתה מנהל את ארבעת התחומים, את הפעלת הכוח ואת בנין הכוח – ההשקעה בעתיד ! תמיד קיים הפיתוי המובן להשקיע בהפעלת הכוח, כי על - פיה מודדים אותך . . . ההחלטה שלי הייתה לפעול ביחס של 80 / 20 . . . עשרים אחוז השקעה בבניין הכוח מתוך ידיעה שאני לא אראה את הפירות, מהם ייהנו אלה שיבואו אחרי . ניתנת האמת להיאמר כי קדנציה של חמש שנים בתפקיד היא מעל ומעבר, ועל מי שעומד בראש הארגון מוטלת האחריות לבניית הכוח, גם על חשבון “הגלורי” האישי . זה חיוני ! ” על מי שעומד בראש הארגון מוטלת האחריות לבניית הכוח, גם על חשבון "הגלורי" האישי . זה חיוני ! היו גם ראשי מוסד שבאו מבחוץ . . . “כל עוד אין משבר בארגון יש לבחור את הראש מקרב בכירי המוסד . . . להיות איש מוסד זה מקצוע ! . . . לקחת מפקד אוגדה ברמת הגולן ולמנותו למפקד חיל - האוויר נראה הזוי, לא ? יחד עם זאת זה לא בלתי אפשרי אך מלווה במסלול לימודי ארוך בתוך הארגון . . . למאיר דגן הייתה היסטוריה מוכחת של פעילות חשאית אך לקח לו זמן עד שהוא למד לשחות בתוך המוסד . ראש מוסד צריך לפעול ככזה מהיום הראשון בתפקיד ! כאמור, בעת משבר גדול יכולה להיות לכך משמעות ולכן, זה אפשרי . . . אחריותו של ראש המוסד היא להציע לדרג המדיני שלושה מועמדים ראויים לתפקיד, שצמחו במוסד וגם ביצעו תפקיד חיצוני משמעותי . . . ” מערכת היחסים שלך עם ראש הממשלה ? “אני פעלתי מול ביבי נתניהו, בשלוש ממשלות רצופות בהן כיהן כראש ממשלה . הקשר היה אינטנסיבי מאוד, רציף וישיר . ראש הממשלה הוא הממונה הישיר על ראש המוסד . לצד הקשר איתו מתקיימים קשרים עם שר הביטחון, שר החוץ, שר האוצר וועדת החוץ והביטחון, הקבינט הביטחוני . . . הקשר עם ראש הממשלה כולל לפחות פגישה שבועית אחת וסדרות של פגישות אד - הוק בהתאם לקורה במרחב . . . הקשר שלי עם נתניהו היה תקין לחלוטין ! ראש הממשלה אינו בוחר ביס - מן אלא באיש מקצוע שיציג לו את המציאות כהווייתה . . . אם נוצרים חילוקי דעות מבררים אותם . . . המשימות נגזרות מהצרכים של מדינת ישראל ולא של ראש הממשלה, גם כשהוא זה שמטיל אותן או מאשרן באופן אישי . בתחום הביטחון של מדינת ישראל יש למוסד את היכולת להציג את התשובה הנכונה בעיתוי הנכון ובמחיר המתאים . . . בהקשר הזה רצוי לציין כי היו גם לא מעט משימות שהמוסד ביצע שאינן בתחום המודיעין, שלא ניתן לפרטן . ” אם כך מהי השליחות ? “הגדרת תפיסת האחריות של המוסד בתוך מרחב הביטחון של מדינת ישראל היא : ■ סיכול איומי נשק בלתי קונבנציונלי . ■ סיכול פעולות טרור כנגד מדינת ישראל ויהודים ברחבי העולם . ■ לספק לצה”ל מידע ומודיעין שיאפשרו לו לממש את אחריותו במרחב הביטחוני . ■ לתת לממשלת ישראל תשובה מבצעית ונקודתית לכל סוגיה שאינה מוגדרת בשלושת רכיבי האחריות שצוינו ( מבצעים מיוחדים ) " . ניכרת בדבריו של תמיר פרדו הדגשה חוזרת ונשנית של האחריות על המרחב הביטחוני, הן של המוסד והן של השותפים לביצורה של המדינה וההגנה על תושביה ועל יהודי התפוצות . איך הממשק עם נושאי אחריות נוספים ? ועדת ראשי השירותים ( הור”ש ) ? המל”ל ( המטה לביטחון לאומי ) ואחרים . . . “על הקשרים בוועדת ראשי השירותים ? להודות על האמת אני לא יודע איך הקשרים בהווה . הסתמנה דעיכה של פעילות הוועדה גם מתחילת הקדנציה שלי . קיים פרדוקס בקשר המדובר – שניים מראשי השירותים כפופים ישירות לראש הממשלה, בעוד שראש אמ”ן כפוף לרמטכ”ל , לשר הביטחון ולראש הממשלה . מצד שני יש את הור”ש המורחב – פורום שהתכנס בשעתו לעתים קרובות, יחד עם הרמטכ”ל, שר הביטחון וראש הממשלה . ההחלטות המשמעותיות התקבלו, באופן טבעי, בור”ש המורחב . לכן, הור”ש הלך ודעך . . . ניסיתי להקים מסגרת של ראשי הארגונים והרמטכ”ל . באופן מעשי, הצלחתי להניע מפגשים בלתי פורמליים עם בני גנץ שהיה הרמטכ”ל . זה לא התקבע ולא המריא . אני עדיין חושב שזו מסגרת חיונית . לראש הממשלה יש שני “כלים” – המזכיר הצבאי וראש המטה לביטחון לאומי ( המל”ל ) . באמצעותם בני גנץ - יחסים מצויינים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר