המדע הישראלי: יש דבר כזה?

עמוד:12

מעין אלו בביטול ורואים בהם שיח גזעני חסר ביסוס . ואכן, טענות בדבר תרבות לאומית וסממנים המאפיינים קבוצות נעשו מאז הרייך השלישי לא מקובלות . נוֹרבֶּרט אֵליאָס, סוציולוג יהודי-גרמני מוביל שנמלט מאימת הנאצים, כתב בספרו הגרמנים, ש"הרגישות הקיצונית כלפי כל מה שמזכיר דוקטרינות נאציונל-סוציאליסטיות 4 פסיכולוגים גורמת לדיון על 'אופי לאומי' להיוותר עטוף בדממה" . חברתיים העלו לא מכבר טענה דומה בכתב העת Science . לדברי המחברים, "למושג אופי לאומי יש גם צד אפל מאוד . כאשר סטריאוטיפים לאומיים או אתניים הם שליליים, הם עשויים להוליך לאפליה, לדעות קדומות או לרדיפה - וההיסטוריה והעולם שלנו 5 אולם לא רק צללי הנאציזם נתנו דוגמאות טרגיות רבות לכך" . והחשש מגזענות מגבילים את הדיון בנטיות תרבותיות לאומיות ומונעים חשיבה על הזיקה בין תרבות לאומית לבין מדע . לסברתו של גימבל, יש עוד סיבה לנטייתנו לבטל בהבל פינו את הטענה שתורת היחסות של איינשטיין היא "מדע יהודי" : השקפה מעין זו נוגדת את תפיסתנו הבסיסית בנוגע לעצם צביונו של המדע . המדע הוא החיפוש אחר חוקים מוחלטים ותיאוריות בעלות תוקף אמפירי, שכל אדם יכול לפתח ולהעמידם למבחן . העולם הוא כפי שהוא, והתיאוריות המדעיות שאנחנו מציעים כדי להסבירו עשויות להיות אמיתיות או כוזבות, לתת לנו מודלים טובים יותר או טובים פחות לניבוי, לספק את האינטואיציה או לצרום אותה, להיות אלגנטיות 4 . Norbert Elias, The Germans : Power Struggles and the Development of Habitus in the Nineteenth and Twentieth Centuries, Cambridge : Polity Press, 1996, p . 2 . A . Terracciano, A . M . Abdel - Khalek, N . Adám, L . . 5 Adamovová, C - k Ahn, H - n Ahn, B . M . Alansari et al . , “National Character Does Not Reflect Mean Personality Trait Levels in 49 Cultures”, Science 310 ( 5745 ) , 2005, pp . 100 - 96 ) תרגום : גד יאיר ( . 12 | המוח הסורר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר