|
עמוד:8
הישראלי מתנאה בתרומה חשובה למדע העולמי, והוא עושה זאת בזכות התרבות הישראלית, שמכשירה את מדעניה לצעוד בדרכם משוחררים, ישרים וזקופי קומה . המוח הסורר בוחן את השפעתה העמוקה של תרבות זו על המדע הישראלי . באופן ספציפי, הוא מברר כיצד משפיעה התרבות הישראלית על עבודתם של מדענים ישראלים ועל חשיבתם, תוך ניתוח יתרונותיהם הסגוליים ומגבלותיהם . עם התקדמות הפרקים הולך ומטפס הספר מן החומר אל הרוח : הוא מתחיל בדרכי ההשפעה של התרבות הישראלית על התמודדות עם היבטים של תקצוב המעבדה וארגונה, מטפס לתחומים "רכים" כמו מוטיבציה, סגנון התנהלות ודפוסי חשיבה, ונוגע אגב כך בהיבטים המגדריים בעבודה המדעית בישראל וביחסה של התרבות הישראלית למשפחה, לילדים ולמדע . ככל שהסקירה הולכת ומעמיקה, הולכת ומתבהרת ייחודיותו התרבותית של המדע הישראלי . אנו למדים שבמדע נטועים יסודות טרום מדעיים בעלי משמעות, ושהתרבות הישראלית מוטמעת בכל הוויית הישראלים שנים רבות לפני שהם נעשים מדענים . המוח הסורר חושף, אם כן, את הישראליות של המדע בישראל, ומחזיר למרכז הדיון את המושג "תרבות" . הספר מראה שללא הבנת התרבות הישראלית קשה להבין את ארגון מעבדות המחקר בישראל, את המוטיבציה של מדענים ישראלים ואת דרכי החשיבה הייחודיות להם, ומצביע על התשתית התרבותית היהודית, שההשקפות אשר ייבאה הציונות למולדת המתחדשת מיוסדות עליה . למעשה, המושג "תרבות" ישמש כאן מכשיר שיקוף : נקלף באמצעותו היבטים שונים של המדע בישראל, ושכבה אחר שכבה נגלה בו קודים תרבותיים סמויים . במובן זה, המוח הסורר הוא ספר על התרבות שביסוד המדע הישראלי ועל ייחודיותה של הישראליות . כשנברר בהמשך מהי תרבות ישראלית, נדון בין היתר בקודים עמוקים כמו שוויון, חוצפה וגמישות יוצרת, וגם ברִגשיותה וב"שפת האש" שהיא מחוללת בשיח 8 | המוח הסורר
|
|