פתח דבר

עמוד: ח

ח פתח דבר נוספים שגויסו בידי מוסדות ששקדו בפועל על השגת המטרות הלאומיות – את חזון יישוב ארץ ישראל בידי יהודים . רוב בעלי המקצוע האלה היו יהודים שעלו לארץ מאירופה, אך נמנו עמם גם אמריקנים אחדים, גויים כיהודים . בעלי מקצוע רבים הועסקו על ידי גופים ביורוקרטיים, אך נמנו עם העושים במלאכה גם הוגים, אדריכלים, אנשי מדעי החברה, קציני צבא ופוליטיקאים . מקצתם דמויות ידועות בהיסטוריה של ישראל, ואחרים ידועים בראש ובראשונה לפעילים בשטח . מומחים אלה, שהביאו באמתחתם את רעיונות התכנון והעיצוב המשובחים ביותר שרווחו באירופה באותה עת, שאפו להוציא את רעיונותיהם אל הפועל בציוֹן ועמדו לפני האתגר להתאים את רעיונותיהם המופשטים למציאות ולתביעות שהציבו בפניהם הסביבה הפיזית והפוליטית שהתקיימו בארץ באותה עת . הספר עיצוב ההתיישבות היהודית מביא את תולדות רעיונותיהם של אותם מתיישבים והדרכים שבאמצעותן ניסו להוציאם אל הפועל . הצבתי את סיפורם במסגרת ההיסטוריה היהודית והציונית ותולדות הסכסוך הערבי – יהודי . הצבתי אותו גם במסגרת היסטוריוגרפית נוספת – תולדות התפשטותן של חברות אירופיות אל תוך עולמות לא אירופיים, שראשיתה לפני 500 שנים בערך . אם כן, ספר זה הוא היסטוריה פרטנית של ארץ ישראל, שמה הקדום של פלסטינה, וכן פרק אחד בתולדות תופעה רחבה יותר . למעשה ייתכן כי הציונים היו האירופים האחרונים שהתיישבו בארצות רחוקות . עם זאת, היה ייחוד במקרה שלהם משום שלא הייתה להם מולדת במובן המקובל . מסיבה זו ומסיבות נוספות, כפי שאנסה לטעון בספר, חורגת ההיסטוריה של הציונות מן הקטגוריות המקובלות של האימפריאליזם והקולוניאליזם החלות על מקרים אחרים של הגירה אירופית . זהו סיפורם הייחודי של בני עם שגילה מחדש את עברו ושב למולדת שהייתה שלו בימי קדם . הוא עשה זאת מתוך מודעות גוברת והולכת להתנגדותם של תושבי הארץ האחרים, ערביי ארץ ישראל . לפיכך כללה תכניתו את המאמץ לשכך התנגדות זו ולרכך אותה ולעמוד בכוח נגדה כשנעשתה אלימה . גם שלבי תהליך זה הם חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה שלפנינו . כמו מתיישבים אירופים נוספים, העתיקו גם הציונים רעיונות אירופיים לארץ ישראל בתהליך של ניסוי והתאמה . בתחילה הם תכננו להקים מושבות חקלאיות, אך במהרה הוסיפו גם ערים קטנות וגדולות למצאי של תכנית ההתיישבות שלהם . הדגם הראשון של ההתיישבות החקלאית היה ה מ ו ש ב ה , יישוב של בעלי רכוש פרטי . בעקבותיו באו ה מ ו ש ב , כפר חקלאי שיתופי, ה ק ב ו צ ה ו ה ק י ב ו ץ , שהיו צורות יישוב של שותפות מלאה בקולקטיב . בנוסף הקימו המתכננים יישובים לא

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר