אבני דרך ביוגרפיות והרקע לצמיחתה של התפיסה ההוליסטית

עמוד:18

18 ניסיתי להבין את המבנה שלהם הנראה לעין ולהשתמש בהם כמודל לחיקוי בפרויקטים חדשים שתכננתי, אך התוצאות נתנו לי להבין שכדי לתכנן סביבה או בניין שיש בהם אותה איכות אורגנית שזיהיתי, לא מספיק לזהות את התוצאה הסופית של מקומות דומים, את הצורה הנראית לעין . לא בכך טמונה התשובה . לשם כך יש לחקור ולהבין את הקודים הגנטיים ואת התהליך שהביאו להיווצרותם, שכן אין מקום שיש לו קיום עצמי ובלתי תלוי שאינו נגזר מהמציאות הייחודית שהוא שייך לה . בסוף שנות השבעים ובראשית שנות השמונים עבדתי עם כריסטופר אלכסנדר ב“מרכז למבנה סביבתי“ בברקלי, מכון מחקר שהקים אלכסנדר באמצע שנות השישים ועמד בראשו . כן הכרתי מקרוב במשך השנים את כל מחקריו ואת עבודותיו ( עד עצם היום הזה ) שלאחדות מהן, למשל, תכנון מושב שורשים בגליל, הייתי שותפה . מההתנסות מחקרית ומעשית זו הבנתי לעומק והלכה למעשה מהם יסודות ההרמוניה באדריכלות ומה הוא התהליך האופרטיבי המביא להיווצרותם . התפיסה והנחות היסוד שהציג כריסטופר אלכסנדר כבר באמצע שנות השישים היו שונות במהותן מתפיסתם של התנועות ושל הזרמים שהזכרתי קודם לכן . זו היתה תפיסה שבעצם הגדרתה עוררה תגובות נגד והעלתה לרבים את לחץ הדם . הנחת היסוד שהניח אלכסנדר היתה ( ועודנה ) כי יופי והרמוניה הם תכונות אובייקטיביות הטמונות במבנה עצמו וכי תחושות הן נתון עובדתי . במילים אחרות, קיים קשר מהותי בין עולם העובדות ועולם הערכים . סדר ויופי אינם נשענים על תפיסתו הסובייקטיבית של היוצר ואינם פרי חזונו השרירותי אלא הם מאפיינים אובייקטיביים הקשורים בתכונות הגאומטריות של העולם הפיזי עצמו . מקומות בעלי סדר אורגני שנראים לכאורה כלא מתוכננים וחסרי סדר, הם ביטוי מובהק לסדר המתקיים ברובד העמוק והמתבסס על חוקים ועל עובדות שקבעו מאז ומעולם מה מקנה למקום את איכותו ואת יופיו . את יסודות ההרמוניה באדריכלות ואת תהליך היצירה המצמיח בניינים העומדים במבחן הזמן ( Timeless ) , למדתי להבין מתוך תפיסת העולם ההוליסטית . יסודותיה של תפיסת עולם זו העניקו לי את ההסבר לסדר האורגני שניסיתי להבין . לתפיסה זו נחשפתי בשלב מאוחר יותר של לימודי, כשלמדתי את יסודות הפילוסופיה והלוגיקה הבודהיסטית ( בעיקר הטיבטית ) מפי מורים נבחרים בכלל ומפי הדלאי למה בפרט . את התפיסה הזו אימצתי, וניסיתי לתת לה פרשנות בבניינים שתכננתי . תפיסת העולם ההוליסטית היא תפיסת עולם רחבה ואוניברסלית, הנמצאת בקונפליקט עם תפיסת העולם המכניסטית השגורה כיום בעולם המערבי . התפיסה ההוליסטית עומדת מאחורי כל המקומות ( לרבות המקומות בטבע ) הגורמים לנו להתחבר לדבר הבסיסי והאחד של הקיום - ערך שהמתמטיקאי והאדריכל כריסטופר אלכסנדר מכנה : The One – The great self . אלכסנדר כותב בספרו The Timeless Way of Building : “יש דרך אחת לבנייה שהיא מעבר לזמן . היא קיימת אלפי שנים, והיא היום אותה דרך שהיתה קיימת מאז ומעולם . אותם בתים נפלאים מהעבר, כפרים, אוהלים ומקדשים שבהם אדם מרגיש כבתוך ביתו תמיד הוקמו בידי אותם אנשים שהיו קרובים לטבורה של דרך זו, בידי אותם בני אדם ששאבו את הסדר ( order ) בעולמם מתוך עצמיותם ( The Self ) הפנימית והנצחית וכפי שתיווכחו, דרך זו תוביל את כל מי שמחפש אותה ליצירת בניינים אשר הם עצמם יהיו ראשוניים בצורתם כמו העצים והגבעות וכמו פנינו אנו“ . מקדש לתפילת דרך, Guizhou , סין ( צילום עדיאל פורטוגלי ) . מקומם של הבתים נגזר אורגנית מהסביבה שהם נבנו בה . טינוס, יוון . מנזר לונגוו, טונגרן, צ׳ינגחאי ( צילום עדיאל פורטוגלי ) .

פורטוגלי, נילי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר