|
עמוד:35
35 אדריכלות אורגנית אינה יכולה להיתפס כפרי חזונו האישי והשרירותי של האדריכל אלא כתוצר של קריאת המציאות עצמה שאינה תלויה בנו . מדובר בתהליך יצירה שההשראה בו מתקבלת ממה שקיים בשטח . אל נטעה ונחשוב שתהליך יצירה הניזון ממה שלכאורה כבר קיים הוא תהליך פסיבי . מדובר בתהליך מורכב ביותר שבמהלכו עלינו להיות קשובים וערניים על מנת לזהות את הכוחות הפועלים בשטח, הכוחות הגלויים או הנסתרים או אלו הנמצאים במצב רדום שעלינו המתכננים להחיות . כבוד הדלאי למה מתייחס בספרו The Joy of Living and Dying in Peace אל המציאות הקיימת, שאליה אנו צריכים להתייחס . לדבריו : “יש לדעת כי לדברים יש מודליות ( Mode ) טבעי ומוטבע של קיום [ . . . ] המציאות אינה משהו שהדעת ( Mind ) פברקה מחדש . ולכן בחפשנו את המשמעות של האמת אנחנו מחפשים את המציאות עצמה, את הדרך שעל פיה למעשה הדברים מתקיימים . . . את זה ניתן לכנות The logic of suchness , משמע אנחנו חוקרים ומזהים דברים על פי מה שהם . . . ועל מנת להיות במגע עם מציאות הדברים עלינו לבחור בתהליך של מודעות וערנות המשחררות אותנו מכל גורם המפריע לצלילות הדעת“ . כשאני עולה לשטח השאלות כבר ברורות ; את התשובות לשאלות אלו אני מחפשת בשטח עצמו . כל החלטה בתהליך התכנון היא תוצאה של התנסות אינטואיטיבית בסך הכוחות הפועלים יחד בשטח : לחוש את כיווני האור, את כיווני הנוף, את הבניינים והעצמים שמסביב, את קיפולי הקרקע ועוד . ההחלטות מתקבלות אינטואיטיבית מתוך הנחה שהאינטואיציה היא הכלי המדעי היחיד שבאמצעותו אפשר לחוות את הסביבה כשלם ולא כפרגמנטים . תהליך העבודה בשטח סוחף אותי לתוך המציאות שם ובהכרח משחרר אותי מדימויים קודמים שראיתי במקומות אחרים ושמן הסתם אינם רלוונטיים להתפתחותה של תוכנית הבניין במגרש הנתון שאני עובדת בו . ה ריגל ( Eu gen Herrigel ) , פ רופס ור גר מני לפילוסופיה ששהה באוניברסיטת טוקיו בתקופה שבין שתי מלחמות העולם והתעמק בתורת הזן בודהיזם דרך הלימוד של אמנות הקשת, מצטט בספרו Zen in the Art of Archery את אחד ממלומדי הזן בודהיזם שלימד אותו מהו הלוך הרוח שהקַשָּׁת הרוצה לפגוע במטרה צריך להימצא בו . לדבריו : “מתיחת הקשת ושחרור החץ אינם תלויים בקַשָּׁת . על הידיים להיפתח כפרי בשל . על הקַשָּׁת להיות משוחרר עד כדי כך שכל מה שנותר בו הוא מתח ללא תכלית [ הדגש שלי ] [ … ] בהלך רוח כזה, המשוחרר מכל הכבלים, יש לעסוק באמנות“ . זהו הלך הרוח שעל האדריכל להימצא בו בבואו לתכנן . g השער הראשי נקבע במקום שנראה בבירור מיד בכניסה לכיכר . g החלטות תכנון שמתקבלות ומסומנות על האדמה נהיות בהמשך תהליך העבודה תוכנית המבנה עצמו .
|
פורטוגלי, נילי
|