תהליך תכנון הבניין ורוח הכיכר

עמוד:34

34 חוקי השפה עצמה . לפי סדר הייררכי זה תחילה נקבעות החלטות בנוגע לנושאים שבשלב תכנון נתון משפיעים על כלל המערכת הקיימת באותו הזמן, ובהמשך התהליך נקבעות החלטות הנגזרות מההחלטות שנקבעו קודם לכן . לדוגמה : בראשית התהליך הכיכר היתה עבורי המערכת הגדולה הקיימת . זו המערכת שעמדה מול עיניי ושנדרש ממני להתייחס אליה . ההחלטה הראשונה נגעה אפוא למיקום המדויק של ה“שער“ שנכנסים דרכו למגרש כשנמצאים בכיכר . זה הסף המחבר את הבניין לכיכר . זו החלטה קריטית כשלעצמה ולא מובנת מאליה באדריכלות העכשווית שאנו עדים לה, לדוגמה, בבניינים הפזורים באזור הבורסה ברמת גן או לאורך שדרות שאול המלך בתל אביב, שם נדרש להולך הרגל זמן רב למצוא את הכניסה לבניין, שתמיד אינה נראית לעין . עליתי במעלה רחוב אידלסון ואחר כך הלכתי לאורך רחוב ביאליק . ברגע שנכנסתי לכיכר ניסיתי להרגיש איפה בגבול המגרש הריק שלי נמצאת הנקודה שהעין נמשכת אליה בטבעיות ממבט ראשון . בנקודה הזאת מיקמתי את ה“שער“ . הבניין שנוצר איננו תוצאה של תהליך שהאלמנטים מתווספים בו ( Process of Editions ) אלא תהליך הדומה להתפתחות העובר ; תהליך של התחלקות ( Process of Differentiation ) והתגלות ( Unfolding ) . כל אלמנט חדש שנוצר בתוכנית מתפתח מהמכלול שהיה קיים שם קודם לכן ושהוא בא להשלימוֹ . את התוכנית הסופית שפיתחתי בשטח תיעדתי על הנייר . זו היא תוכנית היתדות ( Stakes plan ) שהופכת לתוכנית הבניין עצמו . הניסיון לימדני כי החלטה שהתבצעה כראוי בשטח יכולה להיראות לעתים מוזרה על הנייר ולהפך . לכן אם לאחר העלאת סימוני השטח על הנייר קיים ספק בנוגע להחלטת תכנון זו או אחרת, אינני מתקנת אותה על הנייר . אני חוזרת לשטח עצמו, שם נעשית בדיקה חוזרת, ומשם צומחת ההחלטה הסופית . f h מקום השער תוכנן וסומן בשטח . בית משפחת בן-אברהם, זיכרון יעקב ( תכנון : נילי פורטוגלי ) . דפוס מסורתי של שער כניסה, צפת . השער תוכנן בין שני עצי האיקליפטוס הקיימים, מרכז יום לקשישים, תל אביב ( תכנון : נילי פורטוגלי ) ( מימין ) .

פורטוגלי, נילי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר