|
עמוד:31
31 והאחראי לתפקיד שיש לכל הארקדות כולן, והוא לחבר חשיבותם של 250 דפוסים אלו - המובאים בספרו את הבניין החוצה בהדרגה . של אלכסנדר APattern Language - היא בכך שהם בנויים כמערכת היוצרת שפה שלמה החל מדפוסים בקנה המידה של עיר, דרך קנה המידה של הבניינים וכלה בפרטי הבניין עצמם . כל דפוס בשפה מורכב מדפוסים אחרים וקטנים ממנו, ואילו הוא עצמו חלק בונה של דפוס גדול ממנו . במילים אחרות, כל דפוס הוא למעשה דפוס של התייחסות ( Pattern of relationship ) . השפה היא שפה יוצרת ( Generative language ) , והסדר ההייררכי הקיים בין הדפוסים המרכיבים אותה לשפה שלמה נקבע על פי אותה הדרך שנקבע הסדר בין המילים בשפת הדיבור, כלומר בהתאם לחוקי השפה עצמה . מה שבסופו של דבר יוצר את המשמעות של בית, רחוב או עיר הוא מה שיוצר בשפה את המשמעות של משפט, ואלה הם חוקי התחביר . נתייחס, לדוגמה, לדפוס הקרוי מעבר מקורה ( Covered walkway ) . מקומו ההייררכי בשפה מגדיר מיד את הדפוס שמעליו, שנקרא “לחבר בין בניינים“ . דפוס זה מציין את המערכת הסביבתית הרחבה שהמעבר המקורה שייך לה ואחראי לשלמותה לצד דפוסים נוספים . בו בזמן יש קבוצה של דפוסים הקטנים מדפוס המעבר המקורה, והנכללים בתוכו ואחראים לקיומו : גובה תקרת המעבר, המרחק בין העמודים, הבסיס והכותרת לעמוד, חומרי הבנייה שיוצרים מהם את המעבר וכדומה . כל הדפוסים דוגמה נוספת : כאשר אנחנו רואים עץ אפריקני שלא ראינו האלה מקנים למעבר המקורה את אופיו כשלם . כמותו מעולם, אנחנו יודעים לומר שזה עץ כי הישות שלמעשה אנחנו מזהים כעץ וקוראים לה בשם זה היא לא המראה אלא אותה מערכת היחסים הפנימית המתקיימת וחוזרת בכל העצים באשר הם, וגורמת לנו להבין שלפנינו עץ . מאחר שכל סביבה בנויה מדפוסים כלשהם, נשאלה השאלה החשובה מה עומד בבסיס אותם הדפוסים השימוש בדפוס "ארקדה" . בית הכנסת הספרדי המרכזי ע"ש הרמב"ם, חדרה ( תכנון : נילי פורטוגלי ) . השימוש בדפוס "ארקדה" . מרכז יום לקשישים, תל אביב ( תכנון : נילי פורטוגלי ) . השימוש בדפוס "ארקדה", מנזר סן דמיאנו, אסיסי, איטליה . The Timeless Way of Building, page 314 ) (
|
פורטוגלי, נילי
|