פרק עשירי

עמוד:6

כרך ב - מסכת שבת 6 משנה בפרק י נ פ ו ל יד פ ו סכ ת ב י ד ק ו פ מ ן ונתנו על האסקופה, ביןהמוציא אוכלין שחזר והוציאו בין שהוציאן אחר פטור, מפני שלא עשה מלאכתו בבת אחת . קופה שהיא מלאה פירות ונתנה על האסקופה החצונה, אף על פי שרוב הפירות מבחוץ, פטור, עד שיוציא את כל הקופה . רך שבני אדם רגיליםהמשנה דנה בדרכי ההוצאה, וקובעת שחייבים על הוצאה רק אם היא כד היא המפתן שבכניסה לבית, שחלקה שמן – ה מ ו צ י א א כ ל י ם ו נ ת נ ם ע ל ה א ) י ( ס ק ו פ ה להוציא . הדלת פנימה הוא רשות היחיד, ואילו חלקה החיצוני, המוגבה מן הקרקע, הוא רשות בפני עצמו, המכונה היא ברשות היחיד,שהרי אם - הבבלי תמה על מעמדה המיוחד של האסקופה 7 בלשון החכמים כרמלית . והוא מעמיד את משנתנו באסקופה - דינה כרשות היחיד ; ואם היא ברשות הרבים, דינה כרשות הרבים המוגבהת למעלה משלושה טפחים, ומשום כך היא רשות לעצמה ) צ ע"ב ( , וכן עולה גם מסוגיית בירושלמי ) יב ע"ג ( . מ פ נ י ש ל א ע ש הפ ט ו ר , - ב י ן ש ה ו צ י א ם א ח רו ה ו צ י א ם , הוא עצמו – ב י ן ש ח ז ר אלא הניחם תחילה בכרמלית, ואין חייבים על הוצאה לכרמלית, ולאחר – מ ל א כ ת ו ] ב [ ב ת א ח ת מכן הוציאם מן הכרמלית לרשות הרבים, ואף על מלאכה זו אין חייבים, משום שאין בשתי ההוצאות קובעובלשון המשנה : "שלא עשה מלאכתו בבת אחת" . הבבליהוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים . שמשנתנו, הפוטרת רק אם הניח את האוכלים על האסקופה ואז הוציאם לרשות הרבים, אינה כבן עזאי : "דתניא . המוציא מחנות ] = רשות היחיד [ לפלטיא ] = רשות הרבים [ דרך סטיו ] = כרמלית [ חייב . ובן עזאי של הירושלמי, האומר : כהסברו 8 פוטר" ) צא ע"ב ( . בן עזאי פוטר אף אם לא הניחם תחילה בסטיו תחילה, "בן עזאי עבד ] = עשה [ מהלך כמניח" . ו נ ת ו נ ה ע ל ה א ) י ( ס ק ו פ ה ה ח י צ ו נ ה והוציאה ( לעיל 34 ) איור – ק ו פ ה ש ה י א מ ל א ה פ ר ו ת כיוון שהפירות – א ף ע ל פ י ש ר ו ב ה פ י ר ו ת מ ב ח ו ץ , פ ט ו ר - שהיא כולה ברשות הרבים – ראו במבוא למסכת שבת . 7 אף לעיל, ה ע"ב, ומעין זו אף בירו' פ"א ה"א, ב ע"ג . ברייתא זו נזכרת 8

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר