|
עמוד:11
מסכת נזיר 11 ה ק ד מ ה ובעיקר על תדירות התופעה . עם זאת, מובן שאחוזת קבר אחת איננה מעידה רבות ( איור 1 ) . חוקרי הברית החדשה ניסו למצוא הד לנזירות באוונגליונים, אך דומה שאין שם 3 אך אין בכך ראיה לנזירות . גם הד למונח "נזיר" . ישו מתבטא בקשר לשתיית יין, המונח "נוצרי" איננו מלמד על נזירות אלא על מוצאו מנצרת . לעומת זאת יוחנן 4 ומוסב עליו הפסוק המצוטט בפראפרזה "יין ושכר אל המטביל מתואר כנזיר, ישתה", אם כי המונח "נזיר" נעדר . במעשי פאולוס יש סדרה של התייחסויות לנזירות . הוא נוסע עם עקילס הנזיר, עקילס מגלח את ראשו בדרך, וכפי שנראה לא הייתה חובה לגלח בירושלים 5 המשפט מבטא גם את התפיסה שתיתכן נזירות בחוץ לארץ, אבל את ( להלן ) . הקרבן יש להביא בארץ . בבואו לירושלים גם הוא מקבל עליו לממן ארבעה 7 6 עוד נזכיר שמסורת נוצרית מאוחרת מספרת שיעקב אחי ישו היה נזיר . נזירים . 8 המזכיר נוהג יהודי של מבין החיבורים הלא-יהודיים ראוי להזכיר את פלוטרך הימנעות יחידים משתיית יין לתקופה מסוימת, ומקובל במחקר להניח שהכוונה לנזירים . תיאורו של פלוטרך מאוד לא מדויק והמידע שבידיו היה עמום אבל הוא מכיר את התופעה, או שמע עליה, אם כן הרי שהייתה זו תופעה בולטת 9 בחברה היהודית . כל האזכורים הללו מלמדים שתופעת הנזירות הייתה נפוצה בימי הבית . הם מצטרפים לסיפורי הנזירות שבספרות חז"ל שאותם נבחן להלן . עוד אנו לומדים שאין בהם שמץ של הסתייגות מהנזירות : או שהתיאור ניטרלי, או שיש בו התלהבות מקדושתם ומסגפנותם של הנזירים . הנזירים נדרשו לשמור על טהרה . בתורה ובהלכה אין רמז באשר לחומרת הטהרה שעליה שמרו . לכאורה כל השומרים שומרים על טהרה באותה צורה . אבל במבוא למסכת חגיגה ראינו שהיו סוגים שונים של טהרה ( חולין, תרומה, קודש, חטאת ) . במבוא למסכת פרה נוסיף עוד פרטים רבים על השוני בהתנהגות 3 מרקוס יד 25 ; טו 23 . 4 לוקס א 15 . 5 מעשי השליחים יח 18 . 6 מעשי השליחים כא 23 - 27 . 7 הגסיפוס אצל אווסביוס, היסטוריה כנסייתית, ב כג . 8 פלוטרך, שאלות 2 . 6 . 4 ; שטרן, סופרים, א, עמ' 553 , 558 . 9 ראו עוד צ'יפי, נזירות, עמ' 191 : השערות הארוכות של הנזירים מבליטות אותם, אבל בחודש ימים אין לכך ביטוי חיצוני . על ברניקי מסופר שכנזירה הלכה יחפה ( אולי רק בעת העלייה לרגל, ככל עולה רגל רגיל ) . אולי נזירים גם לא חפפו ולא הסתרקו כחלק מן הביטוי המוקצן וההתבלטות .
|
|