פתיחה

עמוד:13

יג פתיחה ומצב הנפש והדעת של האדם המתפלל הם נושאים 23 מרכזיים במסכת כולה, אך בעיקר בפרקים ד' וה' . החלק השלישי של המסכת, פרקים ו - ט, עוסק, כשמה של המסכת, בהלכות ברכות . הוא מעוגן במצוות התורה לברך ברכת המזון : "ואכלת ושבעת וברכת" . מסביב למצווה זו בנו אנשי כנסת הגדולה והחכמים הבאים אחריהם, מערכת שלמה של ברכות המקיפה את כל חיי האדם, מרגע קימתו בבוקר ועד שכבו לישון בלילה ובכל מעגל השנה . מערכת הברכות מעצבת את יחסו של האדם לכל מאורעות חייו, הטוב והמוטב, השגרתי והמפתיע, המשמח והמעציב . חטיבת ברכות הנהנין שלפני האכילה, בפרק ו', מעצבת את יחסו של האדם מעצבת את יחסו של האדם למזון ולהנאות העולם באופן 24 הלכות ברכת המזון והזימון שאחרי הסעודה כללי . בפרקים ז' - ח' מעצבות את הסעודה כהתרחשות בעלת משמעות רוחנית וחברתית, והופכות את שלחנו 25 של האדם למקום של עבודת ה', כמקדש וכמזבח . ברכות הראייה והשבח שבפרק האחרון, מעצבות את יחסו של האדם למאורעות חייו ולעולם הסובב אותו . הברכות קובעות דפוסי התייחסות של האדם לגופו ואישיותו, לפעולותיו היומיומיות מהשכמת הבוקר ועד שנת הלילה, ולעולם הסובב אותו, גרמי השמים, תופעות אקלימיות, נוף, בעלי חיים, וכמובן, החברה 26 האנושית . לקראת סיומה של המסכת מופיעות שתי סוגיות גדולות העוסקות במסתרי הנפש של האדם . סוגיית החלומות מתמודדת עם פענוח החלק הבלתי-מודע 27 וסוגיית אהבת ה' עוסקת והבלתי-נשלט של הנפש, בשיאים הנשגבים של עבודת ה' ומסירת הנפש על 28 בכך חותמת המסכת במעין קדושת שמו יתברך . הדרן — חזרה אל הראשונות . המסכת נפתחה במצוות קבלת עול מלכות שמים שבכל יום, בתחילתו ובסיומו, ומסתיימת במסירות נפש על קידוש השם, כשיא ותכלית של חיי האדם . 23 שיעור יג . 24 שיעורים יד - טז . 26 שיעור כא . 25 שיעורים יז - יט . 27 שיעור כב . 28 שיעור כג .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר