דברי פתיחה ותודה

עמוד:11

] 11 [ ד ב ר י פ ת י ח ה ו ת ו ד ה מאז חלפו כמה עשורים, החוג לקולנוע וטלוויזיה שודרג לבית ספר אוניברסיטאי, לא מעט בזכות התרומה של סגל המורים והחוקרים בתחום העיוני . הרצאות, כנסים, מאמרים, כתבי עת וספרים הציבו את החוג על מפת מחקר הקולנוע בעולם . סביבת העבודה בחוג הייתה לעתים רוויה ויכוחים על נושאים ברומו של עולם התמונות הנעות, הקולנוע והטלוויזיה . הרבה מילים נאמרו על סרטים, על יוצרים, על הביקורת, על המחקר ועל ״הקולנוע, המצאה ללא עתיד״, כדברי אנטואן לומייר, אבי האחים לומייר ממציאי מצלמת הקולנוע . השיחות בהפסקות בין השיעורים התנהלו בחברות אמתית, לא פעם לוו בצווחות עד לב השמים וגוועו בפרצי צחוק . ״רבע המדף״ שעליו הצביע צבי יעבץ מחזיק היום ספרים ומאמרים רבים בנושאי היסטוריה ותאוריה של קולנוע, טלוויזיה ומדיה, פרי עמל, כישרון וחוכמה של תלמידי מחקר, מרצים וחוקרים . בתהליך האקדמיזציה ייסדנו קולוקוויום בין-לאומי ללימודי קולנוע וטלוויזיה וזכינו לתמיכה ולהשתתפות ארוכת שנים של חוקרים בעלי שם בעולם . בראש ובראשונה אנט מייקלסון מן המחלקה ללימודי קולנוע באוניברסיטת ניו יורק שייסדה את תחום מחקר הקולנוע בארצות הברית . הדוגמה שהציבה מייקלסון והשראתה מלוות אותי עד היום . אלה שוחט, חוקרת קולנוע באוניברסיטת ניו יורק, כתבה בכלים תאורטיים ספר עיון ראשון על תולדות הקולנוע הישראלי, מראשיתו ועד סוף שנות השמונים של המאה העשרים . ספרה פורץ הדרך הוא אורים ותומים לחוקרי הקולנוע הישראלי . על תחילת דרכי כמחבר בתחום העיוני של הקולנוע אני חב תודה מיוחדת לד״ר צ׳ארלס ברלין, מנהל ארכיון יודאיקה באוניברסיטת הרווארד בוסטון . ברלין ערך כנס אקדמי והוציא לאור כרך בשם : Documenting Israel . צ׳ארלס ברלין חזר ועודד אותי להעלות על הכתב הרצאה שהצגתי בכנס . כך התפרסם מאמר אקדמי ראשון פרי עטי : “ The Empty Tomb in the Postmodern Pyramid " . במאמר יש פרק על סרטי מלחמה ישראליים, ומן ״הפירמידה הפוסט-מודרנית״ הסתעפו לאחר מכן עוד מאמרים בנושא . בשנות האלפיים הוזמנתי כפרופסור אורח לאוניברסיטת ניו יורק . בשנת 2004 הצעתי ללמד סמינר בשם “ Documenting the Vietnam War " ופניתי אל ויין קארלין, סופר ופרופסור לספרות במכללת דרום מרילנד, שהיה מקלען מסוק קרב במלחמת וייטנאם, להשתתף בהנחיית הקורס . הסמינר יצא לדרך

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר