מבוא

עמוד:11

מ ב ו א 11 גבוהה יותר, הם חתרו אל יעדיהם בצורה אפקטיבית יותר והתמודדו טוב יותר עם תסכול ועם לחץ . בגיל המעבר נרשמו אצל אלה שהפגינו יכולת המתנה עקבית ( ״דחייה גבוהה״ ) הבדלים מובהקים בעת סריקות של אזורים במוח הקשורים להתמכרויות ולהשמנת יתר, בהשוואה לאלה שהפגינו בעקביות אי-יכולת המתנה ( ״דחייה נמוכה״ ) . מה באמת מראה לנו מבחן המרשמלו ? האם היכולת לדחות סיפוקים מוטבעת מבעוד מועד בחיווט המוחי שלנו ? איך אפשר ללמד אותה ? מהם החסרונות שלה ? הספר הזה דן בשאלות הללו, והתשובות לא פעם מפתיעות . אני מנסה לברר כאן מה נכלל בהגדרה ״כוח רצון״ ומה לא, אילו מצבים ״מכבים״ אותו, מהן המיומנויות הקוגניטיביות והמוטיבציות שמאפשרות אותו, ומהן ההשלכות של כוח הרצון ושל השימוש בו . אני בודק האם וכיצד משפיעים הממצאים הללו על היכולת שלנו לבחון מחדש מי אנחנו ; מה אנחנו יכולים להיות ; כיצד המוח שלנו עובד ; כיצד אנחנו יכולים — ולא יכולים — לשלוט בדחפים, ברגשות ובנטיות שלנו ; כיצד אנו יכולים להשתנות ; וכיצד אנו יכולים לגדל ולחנך את ילדינו . כולם להוטים לדעת איך עובד כוח הרצון, וכולם היו רוצים להשיג יותר ממנו, בפחות מאמץ — לעצמם, לילדיהם ולבני משפחתם המעשנים בשרשרת . היכולת לדחות סיפוקים ולעמוד בפיתויים היא אחד האתגרים העיקריים של התרבות האנושית משחר ימיה . היא ממלאת תפקיד מרכזי בסיפור פיתויים של אדם וחוה בגן העדן, והעסיקה גם את הפילוסופים של יוון העתיקה, שהעניקו לחולשת הרצון את השם אַקרַסיָה . לאורך אלפי שנים, כוח הרצון נחשב לתכונה שאיננה משתנה — או שניחנת בה או שלא — כך שאלה שיש להם מעט כוח רצון הם קורבנות של ההיסטוריה הביולוגית והחברתית שלהם, ושל כוחות המצב הרגעי . ללא שליטה עצמית, לא נוכל להצליח בהשגת יעדים ארוכי טווח . היא חיונית לא פחות גם לבנייתם של הריסון העצמי והאמפתיה הדרושים לצורך כינון מערכות יחסים של דאגה ושל תמיכה הדדית . היא יכולה לסייע לבני אדם שלא להיקלע למצוקות בגיל צעיר, לא לנשור מהלימודים, לא להיות עיוורים להשלכות של מעשיהם, לא להיתקע

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר