יהודיבור: דברי מבוא

עמוד:14

יהודיבור : מסות על תרבות יידיש | 14 | ועד ליוסל בירשטיין תושב ירושלים מכאן, דרך מנדלי מוכר ספרים, טביה החולב והיצר הרע של יצחק בשביס-זינגר . בתוך מערכת הכוחות שבה שימשה היידיש שפחה בלבד, שפת ליווי, מאמע-לשון, זה היה קו גברי – ומלא חיים – עד מאוד . למרבה המזל, ארץ מאמע-לשון לא הייתה צריכה לחכות עד שימציא כל סופר וסופר בישראל את הקול המתאים לו כדי שתתגבש שושלת יוחסין . המפעל האנתולוגי, כינוס קולות ומקורות מרחוק ומקרוב, הוא שאִפשר את מיסודה של תרבות היידיש . מלאכת הכינוס ביידיש, כפי שיתברר בפרק השני, החלה הלכה למעשה בראשית המאה השבע-עשרה, בהופעת המהדורה הראשונה של ה"מעשה-בוך" . איזהו גיבור תרבות ? המקבץ יחד סיפורים ושירים המפוזרים על פני מרחבי אשכנז ומכניס אותם לאוסף ספרותי המכונה "ביבליאָטעק" – ספרייה בצרפתית – או "אנתולוגיה" – זר פרחים ביוונית קלסית . בקצב קצת מהיר מדי יציג פרק זה גיבורי תרבות מוכרים ולא מוכרים כלל : ר' יעקב בן אברהם ממזריטש דליטא, ר' יוזפֶא השמש מוורמס ובנו אליעזר ליברמן, שלום-עליכם, י"ל פרץ, משה בסין, בר בורוכוב, זישה לנדוי, עזרא קורמן, טודרס גלר, שמרקה קצ'רגינסקי, בר מרק ובנימין הרושובסקי-הרשב . בזכותם שימש הכינוס שלוש מטרות שונות אך משתלבות : כינוס לשם שמירה ומִחזוּר, כינוס לצורך יצירת קהילה מדומיינת וכינוס לשם חידוש וחזון אוטופי . בְּרָב-עָם – הַדְרַת-יידיש ( על פי משלי יד, כח ) . למפעל הכינוס המתועד בפרק השני יש שני המשכים בפרק החמישי והשישי : אחד בגטו ורשה ואחד בבית העלמין "מאונט כרמל" אשר ברובע קווינס, ניו יורק ; אחד שפרץ עומד בראשו, ואחד ששלום- עליכם משחק בו את התפקיד הראשי ; כינוס בתגובה לפורענות בקצה האחד, וכינוס שהוא אתר מהפכני בקצה האחר . אין זה סיפור מורבידי מבעית כלל, וגם אין זה נרטיב גלותי מדכא . זה שיעור על התקוממות והתחדשות . הפרק החמישי, שעניינו הארכיון המחתרתי "עונג שבת", נפתח בקולו הבלתי אמצעי של פרץ . הסגנון הקצר והקולע, מרובה סימני

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר