המונח "האלביתי"

עמוד:13

מבוא 13 בעקבותיו, במטרה לעמוד על פשרו של מושג דו-משמעי זה . האלביתי, הסביר רויל, עוסק בכל מה שזר ומוזר, במסתורי ובאמונה בקיומו של כוח על-טבעי . "האלביתי" הוא נקודת שבר עבור השלמות הנוגעת בכל דבר שנחשב כ"חלק מן הטבע", הטבע האישי, הטבע האנושי, דרכה של המציאות ודרכו של העולם . אולם אין מדובר בהתנסות בלבד, שיש בה מן הניכור ומן הזרות, אלא בטשטוש ובהתערבבות של המוכר ושל הזר . "האלביתי" מתגלה כניגודי, שכן הוא עשוי להתקשר אף אל דברים יפים עד כדי מוזרות, הגובלים באשליה ( טובים מכדי להיות אמיתיים ) , או כאלה המזכירים משהו באורח מסתורי ונפתל, כמו דז'ה-וו . כלומר, "האלביתי" יכול לבוא לידי ביטוי במפגש עם דבר יפה שהוא, בעת ובעונה אחת, גם מפחיד . "האלביתי" מתבטא באי ודאות הנובעת מדממה, בדידות ואפלה, חשש המתעורר מפני יציאתו לאור של דבר מה, שאמור היה להישאר בגדר סוד כמוס . "האלביתי" מטשטש ברמת התחושה את הגבולות שבין העולם הפנימי לבין העולם החיצוני . ניתן לפרש תחושה זו כגוף 5 או אף כתחושת זרות של זר שהשתכן בתוך גופו ונפשו של היחיד, האדם כלפי עצמו, כאילו הוא זר בתוך גופו שלו, תחושה הנובעת מדממה פנימית ומבדידות . תחושת "האלביתי" עשויה להיתפס כחיבור חריג ובלתי אפשרי לתחושת ההישנות, התעוררות מחדש של תכנים מודחקים, הופעה חוזרת ונשנית, באופן קבוע, של אותם הדברים, דחף כפייתי לחזרתיות, דחף לשוב אל מצב איאורגני ( של טרום הלידה ) , תשוקה או דחף, בלתי מודעים אולי, למות . בה-בעת ל"אלביתי" יש איכות קומית משהו . בדיון בסוגיית "האלביתי" יש תפקיד להומור, אירוניה וצחוק . יותר מכול, קיים קשר הדוק בין "האלביתי" ובין השימוש בשפה . האופן שבו נתפס ומיוצג כל המתרחש בתוך נפש האדם שונה מן האופן שבו הדברים מתרחשים, ולעתים בדמיון נדמה כי הם לא קרו כלל, והשלילה 6 הזו מטשטשת את גבולות הזמן והמרחב ואת הסדר ואת התחושה . 5 כמו בסרט ה נ ו ס ע ה ש מ י נ י : המפלצת נמצאת בתוך גופם של אנשי הצוות והשחקנית סיגורני ויבר אף יולדת אותה . 6 2 - 1 . Royal, “The Uncanny : an introduction”, pp

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר