מבוא

עמוד:14

מבוא - טהרות 14 יין שראה את הגוי שהוא מנסכו אם יש בו כזית מטמאין טומאה חמורה " מכל מקום התוספתא קובעת של גוי אף על פי שאסר משום יין נסך אין טמא ואם לאו אין מטמאין אלא טומאת משקין ושאר יינו 10 אלא טומאת משקה בלבד ' מוקשהבלבדטומאת משקה ' הביטוי ) . 680 ' עמ , ח " ה ה " פתוספתא זבים " ( ייתכן שהתוספתא איננה מקבלת את ההחמרה בטומאת . שהרי טומאת משקין היא כאב הטומאה משקים . של הלכות טומאת אוכלין ןראשית טהרות עמדנו על כך שבאופן כללי הלכות טהרה של התורה שבעל פה הן מההלכותבמבוא למסכת את הדברים ולא להשאיר את הקורא תמה נסכם את עיקר הבהירהקדומות המוכרות לנו . כדי ל שיטתנו . התורה שבעל פה מציגה מערכת הלכתית שלמה שחלקים גדולים ממנה אינם נובעים ישירות,כידוע מה מקומהורי ותאולוגי רב מוקדש לשאלה מתי וכיצד נוצרה התורה שבעל פה,מאמץ מחקמהתורה . וכמעט אין שני הוגים המתארים אותה ,של ההלכה הכיתתית במערך התפתחותי זה . העמדות רבות סי" ) קי הקצוות שני תיאורים סותרים . התיאור המכונה "מסורתי" ( "אורתודונתמונה היסטורית . בש קרקעית שלא נותרו לה - ה ניתנה כבר בסיני, והגיעה אלינו בזרימה תתהוא שכל התורה שבעל פ קרקעי איתן ששושלת המסירה שלו איתנה . - עדויות היסטוריות מסיבות שונות, אך היה זה נהר תת העמדה הקיצונית הנגדית היא שרק בסוף תקופת התנאים נוצרה ההלכה של חז"ל ( זו המוצגת וממנה ,היא ראשיתה של ההלכה של תורה שבעל פה,זוהסלתפי,במשנה ) . ההלכה של קומראן התפתחה מחשבת חז"ל . ראשית התורה שבעל פה היא בסביבות מאה לפני הספירה, והתגבשותה המלאה רק במאה ,אם כן השלישית לספירה ( חתימת המשנה ) . בתווך נמצאות שלל עמדות שהן עמדות ביניים . בדרך כלל זו שלהיאהאחת,ת ניצבו לפחות שתי מערכות הלכתיותההנחה היא שמול ההלכה הקומראני מצד שני ההלכהו,הצדוקים הידועה לנו רק מדברי מתנגדיהם, ואשר הייתה קרובה להלכה הכיתתית ממנה התפתחה ההלכה של חז"ל . על ההלכה של חז"ל בסוף ימי בית שני אנו יודעיםששל הפרושים, ובעיקר,חדשה, ספרות חיצונית, יוספוס וכו' ) הריתבהכיתתית,הספרותהמעט מדברי מתנגדיה ( שנה מאוחר יותר בעת חתימת המשנה . השאלה עד כמה רחוקה המשנה 003מהספרות שנכתבה מההלכה של הפרושים כפי שהייתה קיימת בימי מלכות חשמונאי היא שאלה נוספת שגם עליה דעות ימות עם ההלכה של קומראן במאהאם הייתה הלכה של פרושים שהייתה בע,שונות . מכל מקום והאם חלקה ניתן למשה מסיני . אנו,הראשונה לפני הספירה הרי שעדיין יש לשאול כיצד נוצרה ( שניתנה מסיני ) היא "התורה שבכתב"מותירים מחוץ לסקירה זו את הדעות הסבורות שמה שכינינו גם החריגות ביותר, כתיבת התורה שבכתב אינה מאוחרת ,גיבוש הלכתי מאוחר יותר, שכן לכל הדעות היא כבר מוכרת וידועה ועטויה הוד קדומים וקדושתהמשנהועבור בני תקופת,לתקופה הפרסית עולמים . 10 ן

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר