|
עמוד:10
מבוא - מקוואות 10 "קשר" בהלכות שבת הוא תמיד הדוק והוא קבוע, ואילו במקוואות הקשר רק הדוק אך אינו בהכרח באופן טבעי ניסו פרשנים לאחד קטגוריות משפטיות, אך בפירושנו נראה כי בתחומים הלכתיים . קבוע לעתים . אחרים נקבעו הגדרות וסווגו סיווגים ואבחנות משפטיות שונות מאשר במסכת מקוואות קל . נעשה שימוש באותם מונחים הלכתיים, אך במסכת מקוואות משמעות המונח שונה במקצת עצם היעדר המינוח קשור ומעיד על נתק . וחומר כאשר מדובר במונח שאינו מופיע במקוואות כלל כן נסכם את עיוננו במשנה בפ"י מ"ח . ספרותי מסוים בין משנת מקוואות ליתר משניות הש"ס שונה מהכיוון הכללי של המשניות האחרות במינוח ( לא מופיע בה המינוח בלוע ) ,שמשנת מקוואות והיא קרובה לדעת רבי יהודה שהמים בטלו במעי הפרה, אבל לא מהנימוק של המשנה אלא מטעמים על תופעה זו נעמוד גם בפירושנו . אחרים, והמשנה שלנו מציגה אפוא קו ייחודי הן בהלכה והן במינוח . לפ"ט מ"ב בכל אחת ממסכתות המשנה זיהינו מונחים מיוחדים או במשמעות שונה ; סביר להניח שאלו הבדלי ניתן . עריכה בעלי חשיבות משנית, ובמקרה שלנו ההבדלים רבים יחסית אם כי קשה לכמת אותם לתלות את ייחודה של המסכת באותו עורך עלום שהוא כנראה תלמידו של רבי יוסי והרבה להביא טבעי לנחש שהעורך הוא רבי ישמעאל בנו של רבי יוסי, מחכמי דור רבי, אך כמובן אפשר . רו מדברי מו שערך את המסכת תלמיד אחר של רבי יוסי, או שבעריכה נעשה שימוש רב במשנה קדומה של רבי . יוסי כמו ברוב המסכתות, ובעיקר במסכתות מסדר טהרות, יש במשנתנו ביטוי לאי לכידות משפטית ( ראו לעומת זאת פרק א הוא פרק . ירושנו לפ"ה מ"ב ומ"ה, פ"ו מ"ט, פ"ח מ"ב, פ"ח מ"ג, פ"ז מ"ו ועוד ) פ הלכידות נובע גם מאופיין של הלכות טהרה, אך גם - אי . מגובש המציג היררכיה משפטית לכידה גורם זה אינו משמעותי אלא בכמה תחומים הלכתיים ( כלאים, שבת . מחשיבותו של גורם מראית העין לעתים הוא מבטא רק את הפן החברתי, אדם צריך לנהוג בדרך מסוימת כדי שלא יחשדו בו, או . ועוד ) לעתים זהו מרכיב מהותי בהגדרה ההלכתית, כמו במסכת כלאים, ששם הגדרת . כדי שלא ילמדו ממנו כלאיים היא שדה הנראה כערבוביה, או בטהרות שטומאה הנראית בעין טמאה גם אם היא חסומה במקוואות הגורם של מראית עין פחות חשוב, אבל חכמים סברו שהמקווה צריך . חינה הלכתית מב . ) , וכן בפירושנו לפ"ו מ"י 654 להיראות כשר ולא מצב של "הפסול מוכיח" ( תוס', פ"ב ה"ב, עמ' המקוואות הלכה למעשה שא הוא רב ממדיםהנו . בתופעת המקוואות עסקנו במהלך דיוננו בנושא טהרה במבוא למסכת חגיגה בדרך כלל אנו . ופרנס לאחרונה כמה עבודות דוקטורט, ואנו נסתפק בדיון קצר להצגת הנושא בלבד גם במסכת מקוואות ובמשניות . מביאים במבואות מעשים קדומים המוכיחים על קיום המצווה 3 אחרות מובאים מעשים רבים המעידים על קיום ההלכה והשימוש במקוואות זהברם בתחום . 3 ; 856ראו פירושנו לפ"ד מ"ה ; פ"ה מ"ד ומ"ה ; פ"ז מ"א ; עדיות פ"ז מ"ד ; תוס', כאן פ"ו ה"ב, עמ' . ועוד 652 ; פ"א הי"ז, עמ' 658 פ"ו ה"ג, עמ'
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|