|
עמוד:13
פ"כ מ"ב – כלים כרך ד 13 תלוי בכל כלי, ובמידת הרגילות להשתמש בו לשימוש כזה . ככל שהשימוש רגיל יותר, כך רב יותר הסיכוי שהכלי ייחשב ככלי לשם שימוש זה, ולכן ייטמא . לעיל . כן שנינו לעיל : "ים נפא של סלאתים טמא, ושל בעלי שינה או ישיבה בכלי חרס כבר הוזכרו בתים טהור . רבי יהודה אומר אף שלגדלת טמא מושב, מפני שהבנות יושבות לתוכו וגודלות" ( פט"ו מ"ג ) . הנפה משמשת אפוא לישיבת בנות הקולעות את שערותיהן . כמו כן : "או יכול שאני מרבה ה שהנדות שוכבות בתוכה, תלמוד לומר אשר ישכב עליוהסרוד, והדף של נחתומים, ועריבה גדול המיוחד לשכיבה ולא שאומרים לו עמוד ונעשה מלאכתנו" ( ספרא, שם ) . התמונה החברתית היא שנשים ישנות על לוחות עץ, והנידות ישנות בתוך כלי חרס גדול . המיטה של הנידה טמאה, ולכן לת אפוא בכלי חרס גדול, ובבוקר אומריםהיא נמנעת מלישון בתוכה בשעת נידתה . היא מתכרב לישן לקום ולפנות את הכלי . על רקע זה אפשר שגם הגודלות שנזכרו לעיל היושבות על הכלי, או בתוכו, הן נשים בשעת טומאתן . 17 כן מדובר בישיבה על תיבה ( להלן פי"ט מ"ט ; פכ"ד מ"ד ) ועל כלי חרס ורהיטים נוספים . אין צריך מ"ב ועוד הרבה ) . לפנינו, אפוא, - עור שבלו שימשו לישיבה ( להלן פ"כ מ"אלומר שמחצלות וכלי תופעה תרבותית של מיעוט רהיטים, ושימוש בכל המזדמן לישיבה . כן מסופר בבבלי על החולם . " ( ברכות נז ע"א ) . . "היושב בעריבה קטנה, שם טוב יוצא לו, בעריבה גדולה, לו ולכל משפחתו לום רגיל . ישיבה בכלי חרס היא אפוא ח ערבת הרגליים הנזכרת היא כלי מיוחד ששימש לרחיצת הרגליים . רחיצת הרגליים הייתה מנהג יהודה : רבישלמנהגועלהמספרהבבליכמעט טקסי . לא נרחיב בכך, ונסתפק בדברי התלמוד , חובה – בשבתנרהדלקת : רבאמררבאברנחמןרבאמרלהואמרי , זבדארבברנחמןרבדאמר " אמריהודהרבדאמר ? מצוהמאי . מצוה : אומרואני , רשות – ערביתבחמיןורגליםידיםרחיצת פניוורוחץ , חמיןמלאהעריבהלומביאיםשבת,ערבאלעאיבריהודהרבישלמנהגוהיהכך : רב 18 " צבאות ' הלמלאךודומה , המצוייציןבסדיניןויושבומתעטף , ורגליוידיו רבותבמסורותכמו . אםנחלקיםהאמוראים . מצווהממששאינוטובמנהגאלאגמורהיתראינה " רשות " אחרות . דתיתלחובהכקרובמצטיירזהנוהגמקום,מכל . מצווהממשאוטובמנהגהיארגלייםרחיצת 19 ) אחריהאושינהלפני ( לוטואצל ) אוכללפני ( אברהםאצלבמקראכידוענזכרתרגלייםרחיצת . במעמדהרגלייםאתרוחציםלישוגם . הלכתי - משפטימרכיבבושאיןטובכמנהגמופיעההיאשם 20 דתימעמדספקפינוקספקשהוא מהדרךהבאלאורחוהמציעחלבמגושעל הזקןמסופרגםכך . 17 בפירושנו למשנה הקודמת הבאנו את התוספתא שבה מדובר על ישיבה על נסרי עץ . 18 בבלי, שבת כה ע"ב, וראו עוד קח ע"ב ; מועד קטן כד ע"א . כל אלו מקורות מתורת בבל, אם כי בשם פירושנו לעירובין פ"א מ"יתנאים וחכמי ארץ ישראל . יש לנוהג גם רמזים בתורת בני ארץ ישראל, ראו הערה הבאה . הוכן 19 ראו למשל,ים ומזהה את הרחיצה עם טהרהיבראשית יח ד ; יט ב . המדרש דן בהבדל בין השנ . 520 לבק עמ'אנ ב, מהדורת,בראשית רבה 20 . 6 - 10 יוחנן יג
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|