מבוא

עמוד:11

מבוא - זבים 11 נובעידעו להבחין בין זיבה לבין הוצאת שכבת זרע, כך לא הבחינו בין דם נידה לדם זיבה . הדבר מכך שדם הנידה נבדק רק בהיותו כתם על הבגדים וצבעו המקורי אינו ברור . במיוחד אבל הרשימה ספרותית וכוללת חזרות רבות . ,ליםהבד 12 ) מונה 876'ה"ב, עמ - התוספתא ( פ"ג ה"א אבל האישה מטמאת את הגבר . ההבדל אינו רפואי אלא גזור מהלכות ,הזב אינו מטמא את האישה על כן ,שכן גם הנידה מטמאת את הבא עליה . באישה שבעת הימים הראשונים נחשבים לנידה,נידה ) . ,8 ,5 ,4 3להלן מס'גזרים הבדלים נוספים ( רק בשלוש ראיות לאחר תום הנידה . מכאן נתהיא מטמא ואיננו מצליחים לזהות מגמה מגדרית בתוכן ההלכתי של שתי הרשימות . ,ההבדלים הם טכניים חומר בזב שאין בזבה ובזבה שאין בזב" שהזב טעון ביאת מים חיים והזבה אינה טעונה ביאת מים חיים . 1 ימיםזב מטמא בזיבת בן יומו וזבה לעשרת . 2 שהיא רואה שלש ראיות לשלשהזב אם ראה שלש ראיות לשלשה ימים מטמא בהן וזבה פעמים . 3 אינה מטמא בהןימים זב אין ימים שלו עומדין לפניו מה שאין כן בזבה . 4 שתי ראייות מה שאין כן בזבהלזב נזקק לספירת שבעה . 5 זב אין מינו סותרו מה שאין כן בזבה . 6 בלובן מה שאין כן בזבהזב מטמא . 7 חומר בזבה שהזבה מטמאה משכב ומושב בראייה כל שהוא . 8 מיטמאה את בועלה . 9 ומטמאה מעת לעת ומטמאה מבפנים כבחוץ . 10 ומטמאה באונסין . 11 ) . 876ה"ב, עמ' - ה"א" ( תוס', פ"ג מה שאין כן בזב,ומטמאה באודם . 12 של זבה שונה מזו של זב . אם זב הוא מחלה ( מחלת קודש ההגדרה ההלכתית,למרות כל האמור לעיל שריפויה בטהרה ) , הרי שזבה היא מי שמדממת שלא בעת נידתה . נעסוק בכך במסכת נידה . יחד עם ש ראיות, או אחת ארוכה כעיןוגם היא טמאה רק בשל ; ד לזו של זבוהגדרת הזבה דומה מא,זאת דמיוןישבה לעומת הלכות נידה . בין שני התחומיםד להשוות את הלכות הזב והזומעניין מא . שושל אדם . מבחינה ביולוגית בכךהחיצוני בכך ששניהם עוסקים בהפרשות מאבריו המוצנעים של . אבל מבחינה הלכתית מספר ההבדלים רב הרבה יותר,מסתיימת ההשוואה מבנה המסכת ב ) - הכללים ( פרקים א – חטיבה א ,כמו בשתי המסכתות האחרותגם כאן,אבל,פותחת בכלליםתנומסככמו מסכת כלים ומסכת אהלות ותסידור הכללים נעשה על בסיס מספרי והוא מהווה סיכום חלקי ביותר . במסכת שלנו מוקדש ה של הזוב, שכן זיבה מקרית מבודדתיב ) . פרק א מתמקד במשך הראי - לכללים שתי יחידות ( פרקים א ודאי עדות למחלה . הווה אומר שהפרקוהיא בה ימים ) מושכת ( שלושמיבהזאין בה כדי לטמא, ו

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר