מבוא

עמוד:9

מבוא - אהלות 9 הלכות טומאת המת בספרות חז"ל שזו פעילותם שלהלכות טומאת המת הן דוגמה מצוינת לפעילותה של תורה שבעל פה . איננו קובעים חכמים בדווקא . חלק מההלכות נקבעו כנראה עוד לפני שהתגבשה הדמות החברתית של החכם . חלק מהן היו מקובלות גם על כתות אחרות . כל שאנו יכולים לקבוע הוא שבספרות חז"ל באים לידי ביטוי החוקר אינו יכולשינויים מהתורה שבכתב, הרחבות, תוספות, פרשנות ופירוט משפטי שאיננו בתורה . לקבוע ממתי הם, ומבחינה זו ההיפותזה שכך נהגו בני ישראל כבר בתקופת התנ"ך טובה כמו כל היפותזה אחרת . תחומי הנושאים העיקריים שבהם מצויים חידושים של תורה שבעל פה הם : הם . הטבילה במקווה, מים שאינם שאובים, בכמות מסוימת . המקוואות הראשונים שידועים לנו 1 מימי החשמונאים, ואז יש להם כבר ארכיטקטורה מגובשת, כפי שנָראה בנספח למסכת . רגליים לדבר שבשלב שלפני קביעת המקווה כדרך הטהרה היחידה היה שלב קדום של טהרה בהתזת מים . פירוט דיני מקוואות יבוא במשנת מקוואות, כפי שנפרשה אם יזכנו החונן לאדם דעת . . הרחבת המונח "אוהל" לכל בית . הרחבה זו מקובלת גם בכתות קומראן ונראית טבעית, אך יצרה 2 סדרת בעיות קשה, שכן האוהל טמא וצריך לטהרו, אבל בית אינו יכול להיות טמא שכן אי אפשר להטבילו . הניסוח המשפטי הוא שכל המחובר לקרקע אינו טמא ואינו יכול לקבל טומאה, כשם שאינו ול לקבל טהרה, אבל הבית המחובר לקרקע מטמא באוהל . כך נוצרה סתירה עם פסוקי המקרא יכ המדברים על טומאת האוהל . בתורה לא נאמר שהאוהל עצמו טמא ; חז"ל קבעו שגם האוהל עצמו מצומצם לחפץ מיטלטל בלבד . "אוהל"טמא, אבל כאן המונח ית וגם כל גג . דיונים ארוכים הוקדשו לגגות . חז"ל, ואולי אף קודמיהם, הבינו שאוהל הוא גם ב 3 קטנים, חלקיים, בלתי שלמים, בלתי אופקיים וכו' . כן דנו חכמים בשאלה מהו אוהל מינימלי וכו' . . האוהל גם חוסם את התפשטות הטומאה מחוצה לו . גם לכך הוקדשו דיונים, מתי האוהל חוסם 4 . "אוהל"שאיננה ולהיכן מתפשטת הטומאה, מתוך אוהל או מתוך סגירה . בתורה נזכרות נגיעה וטומאת אוהל בלבד . את יתר השיטות של העברת הטומאה ( היסט, משא ) 5 למדו חכמים מתוך השוואה למטמאים אחרים . . התורה מדברת על נגיעה, ותורת חז"ל יצרה שרשרת שבה הנוגע במי שנגע בטמא מת טמא טומאה 6 קלה יותר, וכן הלאה . מת, ותורה שבעל פה הרחיבה זאת על דם ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ) , לעצם ולכמות . התורה עסקה ב 7 בשר קטנה ( ראו פירושנו לפ"א מ"א ) . על כל אחת מההרחבות הייתה נטושה מחלוקת . מחלוקת נוספת, או נכון יותר סדרת מחלוקות, היו על הצטרפות חלקי בשר קטנים לגודל מינימלי . בתוך הבית כגון"קופסאות"טמא, אך חז"ל מדברים על סדרה ארוכה של . לפי התורה כל אשר בבית נ 8 חורים בקירות, ברצפות, בין הקורות וכו' שניתן להטמין בהן חפץ, בתוך החדר, כך שלא ייטמא באוהל . "מקלטי טומאה"המת . אנו כינינו אותן לכך היא הכלל שדרך . בסך הכולל נוצר מספר גדול של כללים וכללי משנה ומקרים חריגים . דוגמה 9 טומאה לצאת ולא להיכנס . עסקנו בכך בסדרת משניות ( פ"ג מ"ז ; פ"ד מ"א, פ"ט ועוד ) , וראינו סדרת הלכות סותרות . ריבוי ההלכות והדיונים במקלטי טומאה מעלים את הרושם הידוע זה מכבר שריבוי

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר