מבוא

עמוד:8

מבוא - אהלות 8 שם המסכת השם "אהלות" נגזר מהמילה אוהל, שכן התורה מדברת על טומאת אוהל שחז"ל הבינוה כטומאה תחת גג אחד . שם המסכת מופיע רק הנגרמת משהות של המת בבית, או של אדם ( או כלים ) עם המת 1 בתלמוד הבבלי פעמים מספר ( עירובין עט ע"א ; פסחים נ ע"א ועוד ) , במסורות המיוחסות לתנאים, מופיע בבבלי חגיגה ( יא ע"א ) , אבל במסורות התנאיות "אהלות"אך הן בבבלי בלבד . יתר על כן, המונח ן השם "אהלות" נזכר, אך הוא נמצא המקבילות המונח איננו . במדרשי ארץ ישראל הקדומים אי במדרש תהילים ( א ח ; קד ט ) . מדרש זה נערך בארץ ישראל, אבל משוקעת בו גם מתורת בבל . אם כן, לא היה ידוע בארץ ישראל התנאית והאמוראית . "אהלות"השם תוכן המסכת ק הלכותמסכת אהלות עוסקת בטומאת מת על כל צורותיה . מפסוקי התורה המצוטטים ניתן להסי מספר : . הנוגע במת טמא ; לא נזכרת העברת טומאה במשא או במדרס, וזאת בניגוד לזב . 1 . כל אשר באוהל המת נטמא, וגם האוהל עצמו טמא . חז"ל וגם בני כתות קומראן ראו באוהל דוגמה 2 בלבד, וסברו שכל המכסה את המת טמא . שוויון זה מעורר בעיה באשר לדרך ההיטהרות . את האוהל ניתן להטביל, אך כיצד יוטבל בית ? . לא רק הנוגע במת נטמא אלא גם הנוגע בעצם ובקבר . בלשון משפטית הרי שהטומאה חלה גם על 3 חלק מהמת, וה"קבר" זוקק הגדרה האם הוא טמא משום שהוא נגע במת, כלומר שהטומאה עוברת בשרשרת באותה עצמה . ד, אך לא נאמר מהו . . חלל חרב איננו מת סתם, יש לו ביטוי מיוח 4 בדרך הרגילה . בנספח למסכת עמדנו על כך שחז"ל פירשו"רחיצה" . הטהרה על ידי הזיית מי חטאת, ו 5 רחיצה כטבילה . . גם האוהל טמא . 6 בפרשת המדיינים מסופר על המלחמה בהם, וממנה משתמעות עוד הלכות : רו . . הטמאים שנגעו במתים צריכים לשהות מחוץ למחנה עד שייטה 7 . רק כלי מתכת חייבים בטהרה, אם אפשר באש, ואם לא במים . לא ברור האם זו טהרה בגלל הנגיעה 8 במתים, או בגלל סיבה אחרת ( חז"ל פירשו שהיא בגלל טומאת גויים ) . 1 בבלי, פסחים נ ע"א ; חגיגה יד ע"ב ; סנהדרין לח ע"א ובבא מציעא פו ע"א . מסכת מכשירין נזכרת בשמה בירושלמי ( שבת פ"ז ה"ב, ט ע"ג ) . בכל האזכורים של אהלות מודגש שזו מסכת מיוחדת, קשה ולימודה נדיר, ולכן רק בודדים עוסקים בה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר