מבוא

עמוד:12

מבוא - אהלות 12 ובא . הפילהמהלידעוהציץאחדכהןובא,לבורנפלשהטיל,ברמוןאחדמציקשלבשפחתומעשה . " 3 " ( תוס', פט"ז הי"ג, עמ'מידאותוגורריןהוברדלשחולדהמפנימידוטהרוהו,חכמיםלפנימעשה 8 ) 614 . . שני המעשים האחרונים יכולים היו להתרחש בדור אושא עצמו, ברם המעשה הראשון מתייחס 4 סביר שהמעשהלאזור יהודה . בדור אושא כבר לא היה יישוב יהודי ביהודה ( או כמעט לא היה ) , לפיכך אירע בדור יבנה או קודם לכן . ייתכן, אפוא, שכל המעשים המדוברים התרחשו ועוצבו לפני דור בהםוהיוגדוליםכהניםלבניהיםממדינתבאותאגרותשהיומעשהיהודהרביאמראושא . כמו כן : " יהודה היה בן דור ) " ( להלן פי"ז מ"ד ) . רביחכמים ) להם ( חשוהחישו ( ולאחותמותוכסאתיםכסאה ,לשפרעםאושהשביןבמקוהמעשהיהודהרביאמראושא, אבל המעשה הוא מימי הבית . כמו כן : " " סאהארבעיםהמיםבושיהיוכדיחכמיםתלמידישניעליהמשיבדוסארביוהיה,היהשפרעםושל מספר על מעשה מדור ) . רבי יהודה, מוסר המעשים החשוב ביותר,856 ( תוס', מקוואות פ"ו ה"ב, עמ' קודם, מימי רבי דוסא, וכן מעשים רבים נוספים, כולל מעשים בתחומי הלכה אחרים . עם זאת, מספר קטן של מעשים הוא מדורות אושא ואילך . כך, למשל, מעיד רבי אלעזר הקפר על הקודמת שמירת ההלכה של טומאת ארץ העמים ( או מדורי גוים ) בדורו ( תוס', פי"ח הי"ח ) . בהלכה באותה תוספתא מובא סיפור מעשה על התרת הכניסה לקיסריה . הציבור מקפיד, אפוא, באופן כללי על שמירת טהרה ( חשש מטומאת מדורי גויים או ארץ העמים ) , וחכמים מתירים את הכניסה לקיסריה נובעתכחריג . היתר זה אין לו נימוק הלכתי, והוא מצטרף למגמות ההקלה . במקרה זה ברור שההקלה מסיבות חברתיות וכלכליות ולא מנימוקים משפטיים . במקביל מצויים סיפורים מדור אושא ואילך המשקפים את מורשת בית המדרש העוסק בהלכות טהרה מאיררביאתמצאתיוסרדסקאלכשהלכתי,לעזרארביראמ"גם בדור אושא, וגם מאוחר יותר, כגון מגלחנזירהאיןדםרביעיתרמואושפתירבןיהודה . בהלכהיןודניושביןןשהפתירושבןיהודהואת שרץמה ? השרץמןקלהזותהא,מאיררבילוראמ . וקדשיומקדשתטומאעלעליהחייביןואין, עליה מגלחנזירשיהאדיןןאיחמורהדםרביעית, וקדשיומקדשאתטומעלוחייביןעליומגלחנזירהקל תבוזאל,מאיררבי,לונמתיש . פתירובןיהודהשתק ? וקדשיומקדשאתטומעלעליהוחייביןהעלי רבימשםליראמהזהבלשון,לונמתי . היהכותאלמובעל, הןלינם ? ממלבןביהשעלךהיהבקיי,ל המתמןטומאהוכלוקדשיו,מקדשאתטומעלחייביןעליהמגלחשנזירהמתמןטומאהכל,יהשע ; נזיר 601 - 206וקדשיו" ( תוס', פ"ד הי"ד, עמ' מקדשאתטומעלעליהחייביןאיןעליהמגלחנזירהשאין התנאים מתווכחים אפוא על הלכה אחת מהלכות המסכת ( פ"ב מ"ב ) , והדברים מלמדים על פ"ה ה"א ) . המשך הלימוד בדור אושא . ך מספר העדויותסיפורים נוספים מלמדים על המשך מסוים של מורשת בית המדרש ונביאם להלן, א 9 הגרסייהשעשלאחיואונימיסליאמריוסירביאמר"הללו קטן מאוד בהשוואה לדור יבנה . כמו כן : , 8 פסחים ט ע"ב ; עבודה זרה מב ע"א . לפי הסוגיה בפסחים הכוהן באהברייתא מצוטטת בבבלי, לבדוק אם הנפל הוא בן או בת, וסוגיית עבודה זרה מוסיפה את החשש שמא רוח הפילה ולא נפל בשר ודם, וכן בבבלי נידה טו ע"ב .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר