פתח דבר

עמוד:10

10 | לפתוח דלת - אחריות חברתית בהכשרת מורים חברות שתוכני הלמידה ודרכי הלמידה בהן הם מהמתקדמים בעולם . השימוש בהם נעשה דרך קורסים מקוונים ופיתוח פעילות באמצעות רשתות חברתיות היוצרות שיתופיות בלמידה, בידע ובפעילויות פדגוגיות . לומדים אלה נעים במרחבים וירטואליים באמצעות האינטרנט ונעזרים באמצעי הוראה טכנולוגיים המנגישים במהירות מידע עדכני ומורכב . ללמידה ולהוראה בסביבה גלובלית אומנם נדרשים כישורי תקשורת טכנולוגיים, אך לא פחות מזה נדרשים כישורי תקשורת בין - אישית . כישורים אלה כוללים הכרה בשונות תרבותית חברתית, ויתרה מזו – הכרה ביתרונה של שונות זו כממריצת למידה, כמעניינת ומסקרנת ( גוטוויין, 2014 ) . גם בישראל אפשר להצביע על פערים לימודיים הנובעים משונות תרבותית וחברתית ומחוסר נגישות טכנולוגית . אלה הם מנת חלקה מאז ייסודה . הסיבות, האטיולוגיה והמיומנויות הנדרשות להוראה בסביבות רב - תרבותיות הם בגדר עיסוק מתמיד במדינת ישראל לאורך כל שנותיה ( בושריאן, 2016 ; סבירסקי ודגן - בוזגלו, 2009 ; פרנקנשטיין, 1977 ; שץ - אופנהיימר, 2014 ) . האחריות לצמצום פערים חברתיים ולימודיים היא אפוא אתגר גם להכשרת המורים . מתן כלים למורים בשלב הכשרתם - כדי שיוכלו לחשוף את תלמידיהם לתחומים מדעיים וטכנולוגיים ולקדמם ללמידה המלווה בחשיבה ביקורתית, בלמידה משמעותית ובמודעות לעולם ערכי והומני - יכול לפרוץ את חומת הפערים ולמתן את האי - שוויון המתמשך . המורכבות בהכשרת מורים ליוזמות לאחריות חברתית אחד הביטויים של התהליכים שנסקרו עד עתה הוא התפתחות ערוץ מקביל להכשרת מורים : מסגרות או תוכניות חלופיות להכשרת מורים או הכשרות מורים ייחודיות, למשל בארצות הברית ( יפה - מרקוביץ, 2016 ; & Zeichner Pena - Sandoval, 2015 ) . התוכניות החלופיות נועדו להכשרת מורים איכותית או להכשרתם בתחומים שחסרים בהם מורים, בעיקר בתחומי המדעים ( אלמוג ומילשטיין, 2014 ; 2012 Johnson, Kraft, & Papay, ) . תוכניות אלה עונות על הצורך של מי שמבקשים להצטרף למקצוע ההוראה, אך חשים שהממסד הקיים אינו הולם את האידיאולוגיה שלהם או את התפיסות הביקורתיות החברתיות שלהם . לעיתים הלומדים בתוכניות ייחודיות אינם מעוניינים להסתגל לממסד הקיים ומבקשים לשנות את המציאות סביבם, מתוך אחריות חברתית . תוכניות ייחודיות חלופיות חוץ - ממסדיות מתקיימות בחלקן גם במוסדות האקדמיים לחינוך בישראל, והן מתאפיינות בעיסוק ביזמות חברתית מתוך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר