פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר | 13 באמצעות נרטיבים של מורים מתחילים הפועלים למען אחריות לצדק חברתי חושפות נורית דביר ואורנה שץ - אופנהיימר את תהליך התמודדותם של מורים מתחילים בבית הספר נוכח סוגיות של אי - צדק חברתי, ברמת הפרט . מצוקות של תלמידיהם, שזה מקרוב באו ( עולה חדש ובן של מהגרי עבודה ) , ועוולות חברתיות שנעשו כלפיהם מעוררות מודעות ואחריות בקרב מורות מתחילות . ניתוח ופרשנות של הנרטיבים המספרים על שני התלמידים מלמדים על פרקטיקות פדגוגיות הנדרשות למימוש צדק חברתי, דווקא בקרב מורים שאך זה סיימו את הכשרתם . השער השני נפתח במאמר דיאלוג רב - תרבותי בין סטודנטים להוראה יהודים וערבים לבין סטודנטים להוראה ממדינות אחרות . הכותבת, רותי בר - סיני, עוסקת בקונפליקטים בין - תרבותיים ברחבי העולם ובדיאלוג רב - תרבותי בין סטודנטים ממגזרים שונים של החברה הישראלית . סטודנטים חילונים, דתיים - לאומיים וערבים הלומדים במכללת דוד ילין מנהלים דיאלוג בינם לבין עצמם ועם עמיתים מאירלנד, שאף היא אזור רווי סכסוכים . המאמר חושף את התהליכים הפדגוגיים שהתפתחו במהלך שנים של עבודה בסדנאות משותפות בין - לאומיות . מפורטים בו העקרונות ודרכי הפעולה שמנחים סדנאות אלה, התהליכים שעוברים הסטודנטים השונים וכן ההישגים והאתגרים שעדיין עומדים לפתחה של התוכנית . היבט אחר של התחום החברתי - תרבותי בישראל מתארים רוני לידור וסימה זך . הכותבים, העוסקים בהכשרת מורים לחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט, מספרים על יוזמה לאחריות חברתית באמצעות כדורגל . במאמרם ילדים יהודים וערבים משחקים כדורגל - ספורט ככלי מגשר בין תרבויות, הם מתארים מפגשים יזומים בתחום החינוך הגופני שבהם נוצרים שיח ודיאלוג על רקע הקונפליקטים והשסעים המאפיינים את החברה הישראלית . מפגשי ספורט תחרותיים מחוץ למרחב של המכללה מאפשרים ללמוד על הפרקטיקות הננקטות בקורס שבו סטודנטים וילדים מאוכלוסיות מעורבות מתנסים בפעילויות חוץ - לימודיות . תחושת האחריות החברתית באה לידי ביטוי ביוזמה בתחום נוסף, באמצעות תוכנית המתקיימת בכמה מכללות אקדמיות למורים . במאמר תוכנית תספ״ה לבני הקהילה האתיופית – תוכנית של תקווה מתארת אורנה שץ - אופנהיימר את ההיבטים האקדמיים, האישיים והתרבותיים של התוכנית . מדובר ביוזמה חברתית חינוכית שצמחה "מלמטה" ( bottom up ) כמענה לצורך חברתי - שילובם של בני הקהילה האתיופית בתחומי שונים בחברה הישראלית . הקו המנחה את היוזמה החינוכית - חברתית הוא מתן הזדמנות לבני הקהילה לממש את כישוריהם ואת יכולתם ויצירת מעגלי שינוי חברתי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר