מבוא מנוחה בירנבוים

עמוד:10

10 | מחקר ויישום בהערכה לשם למידה ( הל"ל ) של תלמידים ומורים בישראל הל"ל מבוססת על תפיסת התהליך החינוכי כדיאלוג תלוי הֶקשר חברתי - תרבותי . היא מעוגנת בפרדיגמה של "למידה במרכז" ( learning - centered paradigm ) , ולפיה על ההוראה לסייע לתלמיד להבנות את הידע שלו . בהתאם לכך המורה הופך מתווך אשר מזמן לתלמידיו סביבת למידה מתאימה ומפקח על תהליך הבניית הידע ( 1999 Biggs, ) . הוראה מסוג זה מעצימה את התלמיד, מקדמת את כישוריו בתחום ההכוונה העצמית של הלמידה ( self - regulated learning ) ומעודדת אותו לקחת חלק פעיל בלמידה שיתופית יחד עם עמיתיו . הלמידה היא פעילה, ובמסגרתה התלמיד מתמודד עם מטלות מורכבות ( כמו למשל אנליזה, סינתזה, הערכה ) , המחייבות רמות חשיבה גבוהות . תפקיד ההערכה ( המעצבת ) הוא לחשוף את הבנות התלמידים באמצעות מטלות מסוג זה, לפרשָן, לאבחן נקודות תורפה ולספק משוב שיסייע לתלמידים לשפר את הבנותיהם במהלך הלמידה, ובה בעת יאפשר למורה לנווט את ההוראה בהתאם . הדפוס הקונסטרוקטיביסטי הזה של העיסוק בשלושת רכיבי ההל"ה ( הוראה - למידה - הערכה ) ובזיקה ביניהם מבוסס על עקרונות הקונסטרוקטיביזם החברתי - תרבותי, והוא מכוּנֶה הל"ה חלופית 1 ( בירנבוים, 2004 ) . מחקרים הראו שבהתאם לתאוריה יישום מיטבי של הל״ל אכן מסייע בטיפוח מיומנויות המאה ה - 21 ( 2007 , . Binkley et al . , 2012 ; Black & Wiliam, 1998 ; James et al ) . הגדרות ועקרונות של הל״ל באחת ההגדרות המקובלות הל"ל מוצגת כך : "תהליך של חיפוש ופרשנות של ראיות לשימוש הלומדים ומוריהם לצורך החלטה היכן הלומדים מצויים בלמידתם, לאן הם צריכים להגיע, ומהי הדרך הטובה ביותר להגיע לשם . " ( ARG, 2002 ) . להגדרה הזו נוספה מאוחר יותר הגדרה משלימה, ולפיה "הל"ל היא חלק מהעשייה השוטפת של תלמידים, מורים ועמיתים אשר תרה אחַר, מהרהרת על 1 הל״ה חלופית כשמה כן היא – חלופה להל״ה מסורתית . האחרונה מעוגנת בפרדיגמה של "הוראה במרכז" ( teaching - centered paradigm ) . מטרתה להעביר ידע מהמורה לתלמיד, והלה אמור לשנן את הידע ולהיבחן בכלי הערכה מסורתיים ( כמו למשל מבחנים סטנדרטיים ) , אשר נועדו לקבוע את מידת שליטתו בחומר ששינן . יש לציין שבשתי החלופות ( הל״ה מסורתית והל״ה חלופית ) מתקיימות התאמה בין שלושת הרכיבים – הוראה, למידה, הערכה ( בירנבוים, 2004 ) – וזיקה בינם לבין תפיסות ואמונות באשר לידע וידיעה ( 1997 Hofer & Pintrich, ) . לפיכך קיימת התאמה בין יישום מיטבי של החלופות לבין השגת יעדי החינוך הרצויים – בהל״ה מסורתית אלה היעדים שפותחו בתקופת המהפכה התעשייתית, ואילו בהל״ה חלופית אלה יעדי החינוך בעידן הידע .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר