הקדמה

עמוד:13

הקדמה 13 10 לאה אורנט טוענת שרש"ז הדגיש "אתלדרגת "תמצית מצעה של חסידות חב"ד" . 11 ולכן "הפעילות השכליתראשוניותו של השכל [ . . . ] כאופן התגלותו של הבורא", 12 אם זה המעמד שהקנה רש"ז לשכלנתפסת כביטוי מובהק של האלוהי שבאדם" . האנושי – לא קשה להבין מדוע ראה בפילוסופיה היהודית דבר כה חשוב ונפלא . נפתלי לוונטל קובע ש"המסורת החב"דית מזכירה גם את העניין שהיה בפילוסופיה היהודית של ימי הביניים . דבר זה קונסיסטנטי עם האופי הפילוסופי והדיסקורסיבי של דרושי רש"ז המאוחרים, ועם גישתו ההרמונית לקונפליקטים בין הרעיונות הפילוסופיים של 13 מדברים אלה משמע שבדורות הראשונים של חסידותהרמב"ם וההגות הקבלית" . חב"ד היה עיסוק משמעותי בפילוסופיה יהודית, ודבר זה עולה בקנה אחד עם דרושיו הפילוסופיים של רש"ז . דב שוורץ טוען שדמותו של הרמב"ם זכתה להערצה "מפני 14 בהתאם לכך, "תפיסות פילוסופיות של הרמב"םסמכותו העיונית- הפילוסופית" . 15 יתר על כן, אהדתו שלנידונו בהגות חב"ד כחוליות ברציפות האמונה היהודית" . רש"ז לפילוסופיה היהודית הייתה כה גדולה שהוא השתמש ברעיונות פילוסופיים כדי 16 מעמדה של הפילוסופיה להסביר את מה שהמקובלים טענו שלא ניתן להבין בשכל . עולה אפילו על זה של הקבלה, שכן בכוחה להנהיר את שהמקובלים השאירו ב"צריך עיון" . בסוגיית ההתבוננות השכלית ניתן למצוא אצל חוקרים אחדים אמירות ברורות בכיוון הרציונליסטי . רחל אליאור טוענת : "מורי חב"ד תבעו את הפיכתו של העיון 17 רש"ז פרץ את חומות האזוטריות ודרש הקבלי לחובה דתית המוטלת על כל אדם" . מכל אדם לימוד שכלתני של הקבלה . דרישה זו הביאה למצב שבו "החליפה חסידות 18 ההתבוננות השכליתחב"ד את המכלול המסורתי במאמץ אינטלקטואלי מודע" . הועמדה על ידי רש"ז במקום כה מרכזי עד ששמירת מצוות הוחלפה בעבודה אינטלקטואלית . רעיה הרן אומרת : "רש"ז ראה את הדרך שמובילה לפסגה המיסטית [ . . . ] כעוברת במחשבת האדם [ . . . ] הדביקות, שיאה של עבודת השם החסידית, יכולה, 10 שם, עמ' 418 . 11 אורנט, רצוא ושוב, עמ' 116 . 12 שם, עמ' 117 . 13 לוונטל, חב"ד, עמ' 43 . 14 שוורץ, חב"ד, עמ' 79 . 17 . – 267 ; הנ"ל, שכלתנות, עמ' 12 – 15 שם . באופן דומה כותב גם גוטליב, תאולוגיה, עמ' 266 16 שוורץ, חב"ד, עמ' 86 . בנוגע לבעיות הלוגיות העולות מהתיאור הקבלי של בריאת העולם, שוורץ קובע ש"תשובתו של רש"ז נעוצה בתפיסה המימונית" ( שם, עמ' 82 ) . 17 אליאור, ההפכים, עמ' 148 . ראו גם : אטקס, רש"ז, עמ' 81 . 18 אליאור, ההפכים, עמ' 158 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר