מבוא

מתוך:  > אני בדרכי אלך > מבוא

עמוד:12

12 יניב גולדברג נוגה לוינ�קייני תחום בחיי האדם . אלון סבור כי נקודת המחלוקת בינו לבין ברק נעוצה בהבדלים בתפיסתם את תפקיד המערכת המשפטית ואת תפקידו של השופט : לדעתי , לא הכול שפיט , לא הכול משפט וגם כאשר הנושא הוא שפיט , על בית המשפט לנהוג באיפוק שיפוטי . שפטת מרובה , לא שפטת . ברק גורס שמלוא כל הארץ משפט . אין אצלו חלל משפטי ולדעתו כל פעולה שאנו עושים יש לה אופי משפטי . תפיסה זו מתאימה להגות דתית ולא לתפיסה משפטית ] . . . [ . לדעת ברק , המערכת המשפטית יש בה משום אופי דתי , שכוללת את כל ההוויה של האדם . לכן ברק מדבר על ' היקום המשפטי ' ] . . . [ . 5 זהו מושג פילוסופי , הגותי . מה למשפט ולזה ? היצירה הספרותית מאתגרת את התפיסה לפיה " מלוא כל הארץ משפט " . המשפט נכתב רובו ככולו על ידי המשפטן , אשר שבוי בתפיסות משפטיות ובתפיסות עולם הנטועות היטב בשיח המשפטי . היצירה הספרותית הבוחנת סוגיות משפטיות , חברתיות , תרבותיות ואחרות נכתבת מנקודת מבט חיצונית , מתוך תפיסות עולם ערכיות שונות ומתוך תפיסות שונות , ואף משתמשת בשיח אחר לתיאור מקרים דומים . בכך מתאפשרת מחשבה ביקורתית הן כלפי השיח המשפטי והן כלפי התופעה התרבותית בה עוסק הטקסט . חשיבותו של אופי ביקורת זה עולה אף יותר כאשר מדובר בטקסט תיאטרוני , שכן ניתוחו הספרותי והפסיכולוגי מאפשר כר פורה ושונה מהטקסט המשפטי להתבוננות על 6 נפש האדם ועל תופעות תרבותיות המעוצבות בטקסט . בתפיסתו של ברק , הדוגלת בכוליות המשפט , ולפיה המשפט כולו חולש על כל תחומי חייו של האדם , מארגן אותם ומסדרם , מתגלה 5 . לויצקי , כבודו , עמ ' 232 - 233 . 6 . להרחבה ראו אלמוג , משפט וספרות , עמ ' ,20 שם היא מתארת כיצד הספרות מאפשרת את כינון עוצמתו של המשפט ואת בנית ההכרה הקולקטיבית בחיוניותו . הספרות יוצרת , להבנתה , את האתוס המשפטי , מתעדת אותו ומשפיעה עליו . לעיתים הספרות מאדירה את המשפט ולעיתים מבקרת אותו , ובכך היא מגלה את היסוד האנושי שבו .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר