מבוא

מתוך:  > אני בדרכי אלך > מבוא

עמוד:10

10 יניב גולדברג נוגה לוינ�קייני הטקסט התיאטרוני המגולם במחזה מחזה נחשב לטקסט ספרותי , אולם מבט מעמיק בו מגלה כי אין מדובר בטקסט ספרותי שלם אלא בטקסט חסר , וכהגדרתו של פרופ ' 2 הגדרה זו נובעת מהעובדה שאין מדובראלי רוזיק , זהו טקסט פגום . בטקסט הסופי . הטקסט הסופי של המחזה איננו מועלה על הכתב , אלא נאמר בעל-פה עלי במה . הטקסט הנאמר במופע הוא הטקסט השלם . אמנם כל הטקסט המילולי הנאמר על הבמה כתוב במחזה , אך יחד עם זאת , חסרים בטקסט רכיבים אחרים של המבע כגון אינטונציה , הבעת פנים , תנוחת הגוף , ובעיקר המבנה הנפשי של הדמות בכלל ומצבה הרגשי בעת אמירת הטקסט בפרט . החוסר במבעים הלא-מילוליים שבמחזה הוא שמאפשר אינטרפרטציות שונות לטקסט , וכן קריאות שונות ומגוונות . אינטרפרטציות שונות לטקסט מועברות דרך השינוי ביסודות הלא-מילוליים והם הגורם המכריע בקביעת המשמעות הסופית של אותן המילים . אומנם הוראות הבימוי שמכניס המחזאי לטקסט יכולות למלא חלק מהחלל , אך בדרך כלל הן מצומצמות בהיקפן ואינן יכולות להיות במקום יד מכוונת של במאי . יחד עם זאת , לעיתים ניתנות פרשנויות שאינן נכונות לטקסט והצופה חש , בהתאם למידת רגישותו , את הזיוף המוצג לו עלי במה . על מנת לזהות את המצב הרגשי המדויק של הדמויות , וממילא לברוא דמויות שלמות ועגולות , בעלות רבדים רבים ומאפיינים פסיכולוגיים עמוקים , יש להבנתנו צורך לנתח את עיצוב הדמויות כפי שמופיעות בטקסט במבט פסיכו אנליטי . התבוננות כזו על אופן עיצוב הדמויות מאפשרת מבט מעמיק יותר הן על הדמויות שבמחזה , והן וביתר חשיבות על עולמו הפנימי של המחזאי , עולמו המודע והלא מודע , והביקורת שאותה הכניס לטקסט באופן גלוי או סמוי . מבחינה זו , דומה המחזה לטקסט המשפטי ולדיון המשפטי העומד בפני השופט . השופט , המקבל כתב תביעה או אישום וכתב הגנה , צריך 2 . רוזיק , יסודות ניתוח המחזה , עמ ' 19 - 24 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר