|
עמוד:6
במהלך שש שנות מלחמת העולם השנייה . הם חזו בחורבן העולם היהודי המפואר שקרס לנגד עיניהם . לרבים מהם, כאיוב בשעתו, אבדו מרבית בני משפחתם באותה קטסטרופה . לא עברו שנים הרבה, והם זכו לראות ואף להשתתף בבניין העולם החדש, העולם שבו אנו חיים . יש מביניהם שעזבו את ברכי הדת בהתרסה כלפי ריבונו של עולם על שאירע . את הבניין החדש של משפחתם הם בנו מתוך אידיאולוגיה חילונית . אולם רבים מהם החזיקו באמונתם לאחר השואה למרות השאלות הקשות, ובנו בתים דתיים וחזקים, ולעיתים גם העניקו משמעות רוחנית ודתית לעולם החדש שנבנה . מי שחינך דורות של תלמידים תוך התבוננות אמיצה גם על החורבן הנורא וגם על העולם החדש מבלי לתת לדברים פשר או הסבר רציונלי הוא מו"ר הרב יהודה עמיטל זצ"ל שברבות מדרשותיו עסק בעניין זה : אנחנו חיים בתקופה מאוד מיוחדת, ואיננו מודעים לכך . זקני טרם הלבין, וראיתי במשך חיי ¯ כדברי חז"ל ¯ עולם בנוי, עולם חרב, ועולם בנוי . ראיתי יהודים מובלים לאושוויץ, ראיתי יהודים רוקדים בתקומת המדינה, ראיתי תהלוכת ניצחון אחרי מלחמת ששת הימים . 1 מתוך תודעה עמוקה זו הוא נתקשר להרי עציון, ויצר עם אנשים נוספים חיים יהודיים ותורניים חדשים מלאי משמעות . לאחר אלפיים שנות גלות ושיממון מיהודים, חזו הרי יהודה בשיבתו של עם ישראל . רבים ממקימי כפר עציון בשנת תש"ג היו ניצולי שואה . הם בנו את ביתם החדש בגוש, מלאי עזוז ואידיאולוגיה אמונית . למרבה הטרגדיה כמה מהם חוו פעם נוספת חורבן פרטי וקהילתי בנפילתו של הגוש בד' באייר תש"ח . ושוב עולם בנוי, עולם חדש וצומח על חורבות העולם הישן . כפר עציון, אלון שבות וישיבת הר עציון, אפרת וגוש יישובים גדול ומשגשג מסמלים את הבניין הפיסי והרוחני של שיבת ציון החדשה . הרב יעקב מדן הי"ו ראש ישיבת הר עציון, בן המחזור הראשון בישיבה גדל וצמח במהלך חמישים השנים האחרונות עם הבניין החדש הזה . בתורה ששמע ויצר היה שותף בלימוד המתחדש, לימוד שיש בו מן העולם הישן שחרב, עם שילוב הַפְּשָׁטוֹת שהתחדשו בדורנו . את השילוב המיוחד הזה הוא הטמיע בשיעוריו במכללת הרצוג בארבעת העשורים האחרונים . בספר שלפנינו הוא מביט לתוך עולמו של איוב 1 משה מיה, עולם בנוי וחרב ובנוי : הרב יהודה עמיטל לנוכח זיכרון השואה, אלון שבות, תשס"ב, עמ' 113 .
|
|