מגמת המגילה

עמוד:14

וגבולות גשרים — מגילת רות | 14 ייתכן שמידת החסד הבולטת בסיפור משרתת מגמה אחרת שמועצמת 17 על ידי מוטיב זה . . גריי , שאחז בדרך זו , עידוד השמירה על חוק הייבום והגאולה . 3 הראה כיצד כבר בהצגת בועז בתחילת פרק ב ' מודגשת הקרבה חתית , ובכך מתחילה להיסלל הדרך לקראת הגאולה שתתממש המשפ אכן , חתימת הסיפור בנישואי בועז ורות מחזקת את 18 בסוף הסיפור . ההנחה שזו גם תכלית הסיפור , אך גם כאן יש להבחין בין מוטיב מרכזי בסיפור , גם אם מובלט באופן מיוחד , לבין מגמת הסיפור . עיקרית ועל כן קשורים בה , מוטיבים מרכזיים משרתים את המגמה ה אך אין הם בהכרח מגמתה העיקרית של המגילה . . רבים במחקר המודרני , הטוענים יחס לנשיאת נשים נכריות . 4 שני , רואים את עיקר מגמתה במאבק הביתה שהמגילה חוברה בימי נגד עמדתו התקיפה של עזרא שעודדה אנשים לגרש את נשותיהם ת מוצגת בסיפור תוך הבלטת זהותה לפי עמדה זו , רו 19 . הנכריות יש לציין שהמילה ' חסד ' נזכרת לכל אורך הסיפור שלוש פעמים בלבד , ויש מקום . 17 ( , טען 49 לבירור הוראתה המדויקת באזכורים אלו . בעקבות בנדור ) חסד , עמ ' רוזנסון שמאחר שהמונח ' חסד ' נקשר במקרא עם ' ברית ' הרי שמשמעותו היא " ה טובה שיש בו צד של חיוב בכוח קשר משפחתי , ברית או הסכמה אחרת מעש " ( . לפיכך , טען רוזנסון , 45 ; לקוק , רות , עמ ' 12 ) השוו גם : סאקנפלד , חסד , עמ ' שהמגילה ממעטת בשילוב מונח זה , שהרי רות פועלת באמות מידה נשגבות עוד ן , מגילות , עמ ' יותר מאשר מוטיבציה של חסד ; לרות אין מחויבות כלל ) רוזנסו ( . גאו טען , שלו אכן הייתה זו מגמת כתיבת הסיפור , היינו מצפים לריבוי 82 - 80 ( . אמנם , אלו הסבורים 116 הופעות מילה זו , או מילים נרדפות שלה ) גאו , רות , עמ ' שהטפה לחסד היא ממגמות הסיפור נוטים להדגיש את אזכורי המילה יותר מהראוי לשון חסד הוא אחד " במגילת רות : ות ונו בלשונות מנח לה , כדוגמת דברי מלצר בדי ( . ראו גם אצל זינגר , מגמה , 11 ) מלצר , רות , עמ ' " מלשונות המפתח לכוונת המגילה , שמאמצת את ההנחה שלשון חסד היא מילה מנחה בסיפור , אך דוחה 25 - 24 עמ ' את הרעיון שזהו עיקר מגמת הסיפור . ראו עוד בדיון בפרק ד ' . . 371 - 370 גריי , רות , עמ ' ראו : . 18 . ביבליוגרפיה רחבה המאמצת גישה זו 35 - 33 כך כבר גייגר , המקרא ותרגומיו , עמ ' . 19 ב , ; וכן : ארליך , מקרא כפשוטו 1 הערה , 173 מצויה אצל : רולי , נישואי רות , עמ ' ; אמית , 20 - 18 אולוגיה ; לקוק , זמן ; זקוביץ , רות , עמ ' ; מיינהולד , ת 393 עמ ' . 98 - 95 פולמוס , עמ '

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר