|
עמוד:14
מבוא למדרשי� 14 משעה [ ( . ב" עירובי� יג ע" ] אלו ואלו דברי אלהי� חיי� "ו [ במדבר רבה פרשה יג טו ] כגו� החוש� ) כליו של הכוה� , י� שהקשר בי� האד� ואלוהיו לא נעשה באמצעות הנביא שלוש דרכי� מקובלות – או פתרונות לחלומות שהוצעו בידי פותרי חלומות ( והאפוד שבאמצעותו , א� לא היחיד , לכלי העיקרי, ספר הספרי�, נעשה הספר – בעול� המקראי ולהאזי� לדבריו וא� לקבל' לשמוע את קול ה, רבני� בראש� % והחכמי� , יכול כל אד� הטכניקה המאפשרת כל זאת היא הקרויה בלשונ� . ת על שאלות שהזמ� גרמ� תשובו , ולמרות כל חשיבותה אי� ספר זה עוסק בה אלא במשמעותו המאוחרת', מדרש' לספר ( בעיקר בידי מעתיקי� ומדפיסי� ) כינוי שנתקבל ע� הזמ� : של מונח זה, המשנית במונחי� ' מדרש' ר את המילה במקרה זה נית� להמי . ל" הכולל בתוכו את דבריה� של חז וראוי עד מאוד להבחי� בי� שתי, אוס� וכל כיוצא באלה, ילקוט , ספר : מקבילי� לה לא חייב לכלול רק מה שהוא ' מדרש' כיוו� שחיבור הקרוי ', מדרש' משמעויות אלו של במשמעותה , ומאיד� גיסא מצאנו מדרשי� ; תוצאה מלימוד המקרא על דר� המדרש בתלמודי� ואפילו ביצירות פייטניות, בתוספתא , ג� במשנה, ילה המקורית של המ ', מדרש' הוא אכ� ' מדרש' לא כל החומר המצוי בספר הקרוי , רוצה לומר . ותרגומיות . שבה עוסק ספר זה, ומדרשי� נית� למצוא ג� מחו" לספרות המוגדרת כספרות המדרש באו לעול� החל מ� 'מדרש' ל והמכוני� בש� " חיבורי� הכוללי� את תורת� של חז ה� חכמי אר" ישראל שחיו עד ) ראשית� באיסו� תורת� של התנאי� , המאה השלישית ה� החכמי� שחיו ) והמשכ� באיסו� תורת� של האמוראי� ( ימיו של רבי יהודה הנשיא וסופ� ( בבבל וא� מחוצה לה� עד למאה החמישית לער�, באר" ישראל, לאחר התנאי� עובדו ונערכו על יסוד תורת� של התנאי� והאמוראי� , נאספו, בחיבורי� רבי� שנתחברו , אכ� ( . לער� 14 % 13 % המאות ה ) עד לימי הביניי� ( ובמידת מה א� של ממשיכי דרכ� ) היסטורית שאיננה מקבילה בזמנה % ספרות המדרשי� שבידינו היא תופעה ספרותית , המדרש הכתובה רבי� מה� חיו עוד לפני שהחלה להיווצר ספרות . ל" לתקופת� של חז וספרי מדרש באו לעול� מאות רבות של שני� לאחר שהחכמי� הנזכרי� בה� כבר הלכו . לעולמ� קדומי� , קצרי� וארוכי�, רבי� ה� הספרי� המשתייכי� אל עול� ספרות המדרש מדרשי� , ממוקדי� בספר מקראי אחד או עוסקי� בתחומי� רחבי� אחרי�, ומאוחרי� חיבורי� שנכתבו בלשונות , שנותרו בשולי העשייה התרבותית שזכו לתפוצה רבה וכאלה באזורי� שוני� של העול� היהודי, בדרכי הבעה ובמבני� מתחלפי�, ובסגנונות מגווני� בשל . מחברי� שנקטו במדיניות זו או אחרת של טיפול במקורותיה� % ובידי עורכי� ש תשומת לב נפרדת לכל להקדי , כפי שיובהר מכא� ואיל� , הגיוו� הגדול הזה מ� הראוי ולהציג את השאלות המבואיות הכרוכות בו קוד� שבאי�, אחד ואחד מחיבורי המדרש ( כ" ד מ " אבות פ " ) אל תסתכל בקנק� אלא במה שיש בו " , אכ� . לקרוא בו ולדו� בתכניו
|
|