פרופ' עמירה ערן

עמוד:14

14 � לזכר המתרגמ ה " ידיעה " המודיעינית אמנם נוגעת בהתקיימות המדוקדקת ביותר , אך דקויותיו של הקיום הרוחני ממנה והלאה . ה " ידיעה " המודיעינית אמנם מתוחכמת , אבל מועדת לפיצוח , ואילו הדעת היא החוכמה בשיאה , אך אין לפלחה בכוח . באישיותו , כמו בתרגומו , מיזג יוסי את השאיפה לשלמות של איש המעלה הצרפתי עם היצירתיות והפעלתנות של איש החיִל הישראלי . בכל אחד מהם אפיינה אותו בקיאות מופלגת , שיטתיות וחריפות - היכולת להפנים את השיטה ולנצח אותה . במהלך חייו זכה באותות הצטיינות רבים . סא " ל זֹהר , מפקודיו של יוסי אסודרי , מאיר בדבריו שניתנו בהמשך את הזווית הצבאית בחייו של יוסי ואת ייחודיותו כלוחם וכמפקד ; ואילו פרופ ' זאב הרוי , שהדריך את יוסי בתואר השני והיה המנטור שלו בתואר השלישי , זורה אור על הזווית האקדמית שלו . את עבודת המוסמך שלו הקדיש יוסי לחקר משנתו של אברהם אבן דאוד , ולימים נעזרתי בתובנותיו ובהבחנותיו החדות כאשר ביקשתי להוציא מהדורה ביקורתית של ספר היסוד של אבן דאוד , האמונה הרמה . בפרק האחרון החותם את המאמר השני בספרו מסביר אבן דאוד מהו מלאך . הוא מבקש להוכיח שמשמעות המושג המקראי והמסורתי של מלאך משתלבת בתפישת הפילוסופיה הדתית הרציונלית , הרואה בו דימוי לזיקה השכלית של האל עם בני האדם . לדבריו של אבן דאוד , המלאכים , שהם יישויות חסרות גוף ) מטפיסיות ( , נגלים לבני אנוש בדמות בשר ודם רק מתוך אהבתם אליהם . יתרה מכך , ככל שאהבתם רבה יותר , כך לובשים המלאכים דמויות חלושות ופגועות יותר . זוהי הסיבה שהמלאכים הופיעו לעיני אברהם כאנשים עייפים , רעבים וצמאים . כי אלה העצמים השלמי-המלאכתיות ] העצמים השכליים שהם המלאכים [ אוהבים אלה הנפשות האנושיות השלמות , כמו שיאהב האחד ממנו תלמידו המשכיל אשר יקבל ממנו החוכמות והמעלות . וכבר ילמד אל רבים ממבקשי החוכמה , וקצתם יקבלו ממנו תועלת מעט , וקצתם יקבלו תועלת מרובה . והנה בהם מי שלא יחסר לו מכל מה שילמדהו כלל , אבל הגיע לתכלית השלמות . והנה המלמד יאהבו ויכבדהו . ומן הכבוד שיכבדו אלה העצמים הנכבדים לאלה הנפשות האנושיות המקבלות השלמות מהם , יסודרו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר